روزانه 20 هزار تست کرونا در کشور انجام می گردد، اعلام آمادگی 50 شرکت برای فراوری کیت، دست ساز بودن این ویروس محال نیست

به گزارش وبلاگ آموزش شبکه، رئیس انستیتو پاستور ایران با اشاره به شروع طراحی کیت آزمایش کرونا دو ماه قبل از شناسایی اولین مورد گفت: در ظرف مدت ده روز 60 آزمایشگاه در کشور برپا شد.

روزانه 20 هزار تست کرونا در کشور انجام می گردد، اعلام آمادگی 50 شرکت برای فراوری کیت، دست ساز بودن این ویروس محال نیست

به گزارش گروه اجتماعی وبلاگ آموزش شبکه، بیگلری رئیس انستیتو پاستور ایران در کنفرانس خبری مجازی خود گفت: گرامی میداریم یاد کسانی که در مبارزه با کرونا جان خود را ایثار کردند.

وی اضافه کرد: دو ماه قبل از شناسایی اولین مورد ابتلا به کرونا طراحی های لازم برای شناسایی این ویروس را شروع کردیم هرچند که در آن موقع دانش کمی در دست داشتیم.

بیگلری گفت: کوشش شد تا بهترین روش تشخیصی را انتخاب کنیم و بلافاصله با اولین شناسایی مورد ابتلا آزمایشگاه های مورد احتیاج را احداث کردیم و در کمتر از ده روز 60 آزمایشگاه در کشور برپا شدند.

رئیس انستیتو پاستور ایران گفت: در تمای شهر های ایران در چهارگوشه کشور آزمایشگاه هایی دارمی که با یک پروتکل واحد و معین و منظم می توانند نسبت به شناسایی ویروس کرونا اقدام نمایند.

بیگلری با اشاره به راه اندازی شبکه عظیم آزمایشگاهی در کشور اضافه کرد: این شبکه عظیم آزمایشگاهی می تواند در تهدیدات بعدی نیز خدمات عظیمی برای کشور فراهم کند در حال حاضر تعداد آزمایشگاه های انستیتو پاستور در سراسر کشور به بیش از 90 آزمایشگاه رسیده و کوشش می کنیم با افزایش10 هزار تست به ظرفیت تست های کشور این ظرفیت به بالای 20 هزار تست در روز برسد.

رئیس انستیتو پاستور ایران توضیح داد: در حال حال حاضر بیش از 50 شرکت فناور آمادگی خود را برای فراوری کیت در کشور اعلام کردند و 5 شرکت در انستیتو مورد تایید قرار گرفتند که وارد فاز فراوری شوند، باید به این نکته توجه کرد که با افزایش انجام تست های تشخیصی توانستیم بیماران مبتلا را از سایر بیماران افتراق دهیم تا کادر درمانی خدمات بهتری ارائه دهند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه هیچ کدام از کشور هایی که در جهان بیمار می پذیرند یک پروتکل واحد درمانی را اجرا نمی نمایند در کشور ما هم یک پروتکل واحد اجرا نمی گردد و با توجه به تجربیاتی که هر کشوری دارد اقدام می نماید. در انستیتو پاستور در حال تحقیقات هستیم تا پاسخ های بدن در خصوص این ویروس بشناسیم تا بتوانیم در آینده ای نزدیک هم به درمانی برای این ویروس و هم واکسن آن دست پیدا کنیم. سازمان بهداشت جهانی بهترین تست را برای تشخیص کرونا تست مولکولی می داند و تاکید دارد به هیچ عنوان برای غربالگری و تشخیص از رپیت تست های آنتی بادی استفاده نگردد چرا که امکان خطا است.

رئیس انستیتو پاستور ایران ادامه داد: اگر نمونه گیری درست انجام گردد مسلماً تست جواب خوبی ندارد، اگر نمونه گیری درست باشد و تکنیک تست درست انجام گردد و تفسیر هم درست باشد بالای 90 درصد مطالعات بر روی یک بیمار دقیق است. با توجه به اینکه در دوران تحریم هستیم و دسترسی ایران را به خیلی از موارد کم می نماید، ولی توانستیم سرافراز باشیم و کمبود دسترسی به کیت ها را در کشور جبران کنیم. به اندازه کافی در کشور کیت داریم.

رئیس انستیتو پاستور ایران در پاسخ به سوال خبرنگار فارس درباره تجهیزات و امکانات آزمایشگاهی برای آنالیز ژنوم ویروس گفت: یکی از پیشرفته ترین مؤسسه های کشور انستیتو پاستور است و در آنالیز ژنوم این ویروس هم مطالعات اولیه نشان داد همان ویروس ووهان چین است، ولی باید مطالعات دیگری داشته باشیم تا ببینیم که جهش هایی و تغییراتی در کشور بر این ویروس اضافه شده است، درحال انستیتو پاستور ایران با انستیتو پاستور جهانی و شانگ های چین همکاری مناسبی دارد و به صورت مشترک در چهار حوزه درحال تحقیقات هستیم، حوزه فراوری واکسن، مطالعه ژنوم ویروس، مطالعه ژنوم با توجه به افراد ابتلای افراد مختلف و پاسخ ایمنی افراد مبتلا شده.

وی درباره امکان دست ساز بودن این ویروس گفت: ویروس ها می توانند به صورت طبیعی جهش عظیم داشته باشند، اما از طرفی امکان دست ساز بودن این ویروس ها محال نیست. امروز این ویروس ناشناخته است و ما احتیاجمند زمان بیشتری برای مطالعه ژنوم ویروس هستیم.

وی اضافه کرد: شواهدی هست که می گوید با گرم شدن هوا از شیوع کرونا جلوگیری می گردد، اما این نظر قطعی نیست و باید تحقیقات لازم انجام گردد، ولی قطعی نمی توان گفت گرمای هوا بر کاهش رفتار این ویروس تأثیر دارد. افرادی که علائمی ندارند و مورد غربالگری قرار نمی گیرند نمونه دادن و آزمایش دادن برایشان هیچ نفعی ندارد. اما افرادی که مشکوک هستند در سیستم دولتی نمونه از آن ها دریافت می گردد و نمونه به آزمایشگاه ها ارسال می گردد و این طور نیست که افراد بخواهند مستقیم به آزمایشگاه ها مراجعه نمایند.

رئیس انستیتو پاستور ایران درباره هزینه تست ها گفت: تمامی هزینه برای دریافت نمونه و اعلام نتیجه آن کاملاً رایگان است و این فرایند در بخش دولتی انجام می گردد.

وی گفت: افرادی که علائم ندارند حدود 30 درصد افراد جامعه را تشکیل می دهند که ما به وسیله راه های مختلف به دنبال شناسایی آن ها هستیم، این افراد معمولاً بعد از دو یا سه هفته منفی می شوند، ولی در این بازه زمانی می توانند بیماری را انتقال دهند. بیشترین راه انتقال ویروس کرونا فرد به فرد است و به وسیله هوا و آب امکان انتقال ویروس خیلی ضعیف است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "روزانه 20 هزار تست کرونا در کشور انجام می گردد، اعلام آمادگی 50 شرکت برای فراوری کیت، دست ساز بودن این ویروس محال نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روزانه 20 هزار تست کرونا در کشور انجام می گردد، اعلام آمادگی 50 شرکت برای فراوری کیت، دست ساز بودن این ویروس محال نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید