چهارمین نمایشگاه کاغذ و مقوا تیرماه سال جاری برگزار می گردد

به گزارش وبلاگ آموزش شبکه، تهران (پانا) - رئیس سندیکای فراوریکنندگان کاغذ و مقوا با اشاره به برگزاری چهارمین نمایشگاه بین المللی کاغذ و مقوا بیان کرد سالانه 1.6 میلیون تن کاغذ در کشور فراوری می گردد که 40 درصد بیش از احتیاج داخلی است و مابقی آن صادر می گردد.

چهارمین نمایشگاه کاغذ و مقوا تیرماه سال جاری برگزار می گردد

ابوالفضل روغنی گلپایگانی در نشست چهارمین نمایشگاه بین المللی کاغذ، مقوا، فرآورده های سلولزی و ماشین آلات وابسته که روزهای 31 خرداد تا 3 تیر 1400 به مدت 4 روز برگزار می گردد، گفت: کاغذ هم از منظر شاخص ةای توسعه ای مورد توجه است و هم شاخصی برای سنجش میزان توسعه یافتگی فرهنگی در یک کشور است.

وی اضافه کرد: سالانه به 850 هزار تن کاغذ بسته بندی احتیاج است و حدود 2.8 میلیون تن مجوز فراوری کاغذ در کشور صادر شده است.

رئیس سندیکای فراورینمایندگان کاغذ و مقوا اعلام کرد: سالانه 1.6 میلیون تن کاغذ در کشور فراوری می گردد که 40 درصد بیش از احتیاج داخلی است و مابقی آن صادر می گردد.

روغنی گلپایگانی اظهار کرد: اگر برجام اجرایی گردد، منفعت عمومی برای جامعه به دنبال دارد، اما اگر منجر به باز شدن درهای کشور به روی واردات گردد، آسیب زا خواهد بود.

وی گفت: به عنوان رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران، در جلسات متعدد ستاد تسهیل و برطرف موانع فراوری و جلسه با مسوولان مختلف، نگرانی خود را از این مساله بیان کردیم و خواهان اندیشیدن تمهیدات مناسب شدیم.

روغنی گفت: اکنون 120 کارخانه در زمینه فراوری کاغذ در کشور فعالیت دارند که به جز تامین ماده اولیه آخال، با مشکل خاصی روبرو نیستند.

وی ادامه داد: درخصوص تامین و تخصیص ارز، هر چند تا چهار ماه پیش مسائل جدی برای همه صنایع وجود داشت، اما اکنون ارزهای نیمایی و آزاد برای تامین مواد اولیه وجود دارد.

وی، دلیل توفیق در این زمینه را تامین فناوری های خوب و ماشین آلات روز دنیا در کشور بیان کرد که موجب شده کارخانه ای نظیر چوب و کاغذ مازندران در سال های گذشته به آلمان، فنلاند و انگلستان صادرات داشته باشد.

رئیس سندیکای فراورینمایندگان کاغذ و مقوا گفت: در زمینه کاغذ تحریر، احتیاج سالیانه نزدیک به 380 هزار تن است که فقط 180هزار تن ظرفیت برای آن ایجاد شده است.

وی، حمایت نکردن دولت های گذشته در این زمینه را دلیل میزان کم فراوری نسبت به احتیاج کشور بیان کرد و اضافه کرد: به عنوان مثال 9 درصد مالیات بر ارزش اضافه کرده از کاغذهای وارداتی اخذ نمی گردد، اما از فراوریات داخلی گرفته می گردد، همچنین تخصیص ارز ارزان قیمت سبب رونق دریافت واردات در سال های گذشته شده بود.

روغنی گلپایگانی توضیح داد: اکنون سرانه مصرف انواع کاغذ در ایران 22 کیلوگرم، در اروپا 55 کیلوگرم و در آمریکا 160 کیلوگرم است.

رئیس سندیکای فراورینمایندگان کاغذ و مقوا مصرف سالیانه کاغذ کتاب درسی را 40 هزار تن بیان کرد و اضافه کرد: سالیانه 120 هزار تن کاغذ بهداشتی در کشور مصرف می گردد، اما فراوری در این عرصه بیش از 200 هزار تن است.

عضو کمیسیون صنایع اتاق ایران درخصوص ماشین آلات وابسته به این صنعت نیز گفت: در ماشین آلات مورد احتیاج برای صنایع متوسط و عظیم فعال در این صنعت، هیچ مزیتی برای بومی سازی در داخل نداریم و 100 درصد ماشین آلات وارداتی هستند، با این حال در صنایع کوچک به ویژه صنایع سلولزی امکان ساخت و داخلی سازی ماشین آلات وجود دارد.

وی توضیح داد: در کشورمان فراوری کاغذ از سنگ، چوب، کاه و کلش، ساقه نیشکر و مواد بازیافتی انجام می گردد، اما اقبال عمومی در دنیا حرکت به سمت فراوری کاغذ از مواد بازیافتی (OCC) است.

روغنی در عین حال یادآور شد: قوانین سختگیرانه زیست محیطی سبب شده تا برای واردات آخال (ضایعات کارتن و کاغذ) با مشکل روبرو باشد، اکنون سالیانه 900 هزار تن آخال داخلی مورد استفاده قرار می گیرد و حدود یک میلیون تن باید وارد گردد که عمده آن از عراق، همچنین از افغانستان، ترکیه و حتی اروپا وارد می گردد.

در ادامه این نشست رضا امیدی به برگزاری چهارمین نمایشگاه بین المللی کاغذ، مقوا، فرآورده های سلولزی و ماشین آلات وابسته اشاره نمود و گفت: این نمایشگاه از 31 خرداد تا سوم تیرماه سال جاری در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار خواهد شد.

وی اضافه کرد: در سال گذشته به دلیل شیوع کرونا مباحث نمایشگاهی با رکود روبرو شد و با کم رنگ شدن این بیماری و با تزریق واکسن به تدریج شاه برگزاری محدود نمایشگاه ها با رعایت پروتکلهای بهداشتی هستیم.

امیدی گفت: این امیدواری وجود دارد که برگزاری این نمایشگاه با استقبال مناسب مردم روبه رو گردد و فعالان و دست اندرکاران این صنف از برگزاری آن استقبال نمایند.

رییس ستاد برگزاری این نمایشگاه با بیان اینکه 60 تا 70 شرکت در نمایشگاه پیش رو شرکت خواهند کرد، توضیح داد: نمایشگاه کاغذ به وسعت 10 هزار متر مربع در سه سالن برگزار می گردد که در مقایسه با نمایشگاه پارسال رشد 100 درصدی داشته است و یک شرکت ماشین ساز هندی نیز در آن حضور خواهد یافت.

وی اضافه کرد: همزمان با برگزاری نمایشگاه کاغذ و مقوا، نوزدهمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست، انرژی های تجدیدپذیر، بهره وری و صرفه جویی انرژی با هدف بیان دستاوردهای زیست محیطی کشور و با حضور شرکت های داخلی و خارجی برگزار خواهد شد.

منبع: خبرگزاری پانا

به "چهارمین نمایشگاه کاغذ و مقوا تیرماه سال جاری برگزار می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چهارمین نمایشگاه کاغذ و مقوا تیرماه سال جاری برگزار می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید