کشور های بسیار قدرتمند در حال فاصله دریافت از دلار هستند

به گزارش وبلاگ آموزش شبکه، افزایش حجم بدهی های کشور امریکا از یکسو و آینده نامعلوم کشور های عضو یورو موجب شده است تا کشور های جهان از مدت ها پیش نسبت به دلار نگر انی داشته باشند.

کشور های بسیار قدرتمند در حال فاصله دریافت از دلار هستند

به گزارش گروه رسانه های وبلاگ آموزش شبکه، اگر چه از منظر مالی ابهامات زیادی نسبت به آینده اقتصاد امریکا و ارزدنیای دلار وجود دارد، اما زیاده روی در سوء استفاده از سلطه ای که دلار برای امریکا به همراه آورده است، بسیاری از کشور های دنیا را آزرده است، به طوری که کشور های دوست و دشمن و خنثی با امریکا کوشش دارند ارز یا ارز های آلترناتیوی را برای جایگزینی دلار در مبادلات برای خود تعریف نمایند، تا هم از شر نوسان های احتمالی ارزش دلار رهایی یابند و هم از ریسک سلطه ای که مبادلات با دلار برای امریکا به همراه آورده، بکاهند.

احیای روش هایی، چون تهاتر کالا با کالا یا قرارداد های دوجانبه و چند جانبه پولی از جمله راه چاره هایی است که کشور ها برای رهایی از دردسر های دلار برای خود انتخاب نموده اند، زیرا افزایش حجم بدهی های کشور امریکا از یکسو و آینده نامعلوم کشور های عضو یورو موجب شده است تا کشور های دنیا از مدت ها پیش نسبت به آینده دلار و گاهی یورو نگر انی داشته باشند. در رابطه با یورو باید عنوان داشت که مسئله جدایی انگلستان از اروپا که به برگزیت معروف شده، در تحلیل هایی محل نگرانی نموده است.

آنه کورین، مدیر مؤسسه تحقیقات امنیت دنیای امریکا، گفت یک باشگاه از کشور های بسیار قدرتمند در دنیا شکل گرفته که روز به روز بر تعداد آن ها اضافه کرده می گردد و این کشور ها انگیزه بسیار قوی برای کنار گذاشتن دلار از مبادلات تجاری خود دارند و در این راستا با قدرت قدم برداشتند.

طی دو سال گذشته چندین کشور در سراسر دنیا از تمایل خود برای کاهش استفاده یا کنار گذاشتن کامل استفاده از دلار در مبادلات تجاری خود را یا کاهش داده یا به طور کامل حذف نمایند و به جای دلار از ارز های ملی خود در تجارت بین الملل استفاده نمایند.

کورین می گوید یکی از دلایل این رویکرد کشور ها توسعه سیاست تحریم مالی توسط کاخ سفید است.

رئیس این اندیشکده امریکایی تأکید کرد: از جمله کشور های حاضر در این باشگاه می توان به چین، روسیه و اتحادیه اروپا اشاره نمود که نقش بسیار مهمی در اقتصاد دنیای ایفا می نمایند.

وی اضافه کرد: کوشش کشور ها برای کنار گذاشتن دلار به دلیل اجرای سیاست های مختلف توسط دولت امریکاست که اصلی ترین آن رویکرد واشنگتن برای اعمال فرامرزی قوانین قضایی خود است که در این راستا شرکت ها و کشور هایی که هیچ ربطی با امریکا ندارند مورد تحریم قرار گرفته یا تحت تعقیب قضایی قرار می گیرند.

امریکا در قالب این رویکرد قوانین خود را به شرکت ها و مؤسساتی که یا از باند های امریکایی استفاده می نمایند یا از دلار استفاده می نمایند، بسط داده است. کورین ادامه داد: هیچ کسی دوست ندارد که به دلیل مبادله تجاری با کشور هایی که امریکا دوست ندارد با آن ها تعامل تجاری انجام گردد در فرودگاه دستگیر گردد.

رئیس مؤسسه تحقیقات امنیت دنیا امریکا ادامه داد: پدید آمدن ارز هایی نظیر پترو یوآن توسط کشور ها از جمله چین عملکردی شبیه به قناری در معدن ذغال سنگ دارد که نشان دهنده شکل دریافت انگیزه برای کنار گذاشتن دلار در دنیا است.

وی ادامه داد: 90 درصد مبادلات نفتی در دنیا به دلار انجام می گردد و پترو یوآن چین آغازی بر راستا حذف دلار در این ساختار است.

طی دو سال گذشته کشور های مختلف دنیا از برنامه خود برای کنار گذاشتن یا به حداقل رساندن استفاده از دلار در مبادلات تجاری خود خبر دادند که از جمله آن ها می توان به روسیه، چین، ایران و ترکیه اشاره نمود. یکی از دلایل این مسئله تهدید امریکا به تحریم کشور هایی است که با ایران و ونزوئلا مبادله تجاری دارند.

کشور های عضو گروه بریکس از جمله کشور هایی هستند که در حال رفتن به سمت استفاده از ارز های ملی به جای دلار در مبادلات تجاری هستند. اخیراً نیز ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، در اجلاس مالی سن پترزبورگ در امسال گفته بود که دوران سلطه دلار بر اقتصاد دنیای ممکن است خیلی زود به انتها برسد.

وی ادامه داد: این مسئله به دلیل سوء استفاده واشنگتن از صندلی دلار به عنوان ارز قالب دنیای علیه کشور هایی که با آن ها روابط خوبی ندارد، در حال رخ دادن است.

بسیاری از این کشور ها از جمله فعال ترین آن ها می توان به روسیه و چین اشاره نمود، توافق کردند تا مبادلات تجاری دو جانبه خود را به ارز های ملی انجام دهند و شاهد آن هستیم که هر ساله سهم ارز های ملی این کشور ها از مبادله تجاری افزایش یافته و استفاده از دلار نیز در حال کاهش است.

منبع: روزنامه جوان

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "کشور های بسیار قدرتمند در حال فاصله دریافت از دلار هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشور های بسیار قدرتمند در حال فاصله دریافت از دلار هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید