خبرنگاران ظریف: آمریکا هیچ جایگاهی برای استفاده از مکانیسم ماشه ندارد

به گزارش وبلاگ آموزش شبکه، تهران- خبرنگاران- وزیر امور خارجه با بیان اینکه قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای تمدید تحریم های تسلیحاتی رای نخواهد آورد، تاکید نمود: از نظر حقوقی آمریکا هیچ جایگاهی برای استفاده از اسنپ بک (مکانسیم ماشه) ندارد. سه متحد اروپایی آمریکا هم در جلسه قبلی شورای امنیت سازمان ملل صریحا اعلام کردند که آمریکا نمی تواند از این مکانیسم استفاده کند.

خبرنگاران ظریف: آمریکا هیچ جایگاهی برای استفاده از مکانیسم ماشه ندارد

محمدجواد ظریف پیش از ظهر امروز در انتها جلسه هیات دولت در جمع وبلاگ آموزش شبکه، درباره کوشش های آمریکا برای برگزاری جلسه شورای امنیت برای تمدید تحریم های تسلیحاتی ایران گفت: آمریکایی ها حدود سه ماه روی یک قطعنامه بسیار طولانی، تند و با مفاد غیرقابل باور در برخی مسائل مشغول رایزنی با همه جهان بودند. آنها از تمام توان خود استفاده کردند و در دوران شیوع کرونا، در عالی ترین سطوح وزارت امور خارجه از جمله شخص وزیر سفرهایی به کشورهای مختلف انجام دادند.

قطعنامه آمریکا کمتر از پنج رای داشت

این دیپلمات عالی رتبه با اشاره به ناکامی آمریکا در ایجاد اجماع علیه ایران گفت: آمریکایی ها در نهایت به این نتیجه رسیدند که قطعنامه آنها کمتر از پنج رای می آورد. در برخی از پیش بینی ها در نیویورک گفته شد، این قطعنامه تنها یکی، دو رای خواهد آورد. این کار باعث می شد انزوای آمریکا در جهان کاملا بسیار واضح و تعیین نشان داده گردد.

ظریف اضافه نمود: هفته گذشته آمریکایی ها سند قبلی را پخش نموده بودند. اعلام هم نموده بودند که روز دوشنبه این سند را به شکل رسمی پخش می نمایند و روز سه شنبه در خصوص آن رای گیری می نمایند.

وی با بیان اینکه دیروز بعد از ظهر شنیدیم اعلام نموده اند جلسه رای گیری را به عقب انداخته اند، توضیح داد: دیروز یک قطعنامه کوتاه در چند بند ولی با همان هدف و به صورت موذیانه کوشش کردند همان هدف را در قالب چند بند به نتیجه برسانند که برای شعور اعضای شورای امنیت احترامی قائل نیستند و فکر می نمایند یک مطلب را اگر از پنج صفحه به پنج خط تبدیل نمایند، اعضای شورای امنیت فکر می نمایند این مطلب تغییر محتوایی نموده است.

رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه قطعنامه بسیار غیرقانونی است، اعلام نمود: می خواهند از مکانیزم شورای امنیت برای نابود کردن شورای امنیت استفاده نمایند. این قطعنامه هم رای نخواهد آورد و حتی تعداد آرای آن، بسیار اندک خواهد بود. به احتمال تقریبا قریب به یقین ما با یک قطعنامه جدید روبه رو نخواهیم بود.

آمریکا هیچ جایگاهی برای اسنپ بک ندارد

ظریف با تاکید بر اینکه آمریکایی ها می دانند که قطعنامه شان رای نمی آورد، ابراز داشت: آنها ادعا کردند بعد از آنکه قطعنامه شان شکست می خورد، از روش اسنپ بک استفاده می نمایند. روش اسنپ بک کاملا تعیین است. از نظر حقوقی آمریکا هیچ جایگاهی برای اسنپ بک ندارد.

وی با بیان اینکه سه متحد اروپایی آمریکا هم در جلسه قبلی شورای امنیت سازمان ملل صریحا اعلام نمودند که آمریکا نمی تواند اسنپ بک را انجام دهد، عنوان نمود: نماینده اتحادیه اروپا که هماهنگ نماینده برجام است، به صراحت اعلام نمود آمریکا حق اسنپ بک ندارد. روسیه و چین هم مواضع شان کاملا تعیین است.

وزیر امور خارجه اضافه نمود: از نظر حقوقی، این مسئله آنقدر معلوم است که همان روزهای خروج آمریکا از برجام، بولتون که طراح و مهندس خروج ایالات متحده از برجام بود، در پاسخ به سوالی در خصوص استفاده آمریکا از اسنپ بک، صریحا پاسخ داد ما از این توافق خارج شدیم و این حق را نخواهیم داشت.

ظریف با بیان اینکه آمریکایی ها فکر می کردند خروج از برجام و فشار حداکثری، می تواند جمهوری اسلامی را ظرف چند ماه از پا دربیاورد، یادآور شد: امروز که در آن سیاست شان شکست خوردند، فکر می نمایند حقوق بین الملل با شکست و بالا و پایین شدن آمریکا تغییر می نماید و معتقدند می توانند اسنپ را انجام دهند.

وی توضیح داد: آمریکا اگر اسنپ بک را انجام دهد، این کارش هیچ ارزش قانونی ندارد و هر نتیجه ای که از این اسنپ بک حاصل گردد، به اذعان همگان بی ارزش خواهد بود و هیچ اثری هم نخواهد داشت. چین و روسیه موضع شان را اعلام نمودند و حتی کشورهای دیگر عضو برجام که متحد آمریکا هستند، علیرغم برخی مواضع غیرقابل قبول شان این واضعیت را قبول دارند.

ترامپ سه سال و نیم برای توافق با ایران وقت داشت

این دیپلمات عالی رتبه درباره طرح این ادعا که طی روزهای آینده بخشی از تحریم های آمریکا به پیشنهاد آلمان و انگلیس لغو می گردد، گفت: اگر آنها چنین طرحی را به آمریکا دادند، آن را به ما ندادند. ما هیچ طرحی که موجب تغییر در برجام داده گردد را نمی پذیریم.

ظریف درخصوص ادعای ترامپ مبنی بر اینکه ظرف چهار هفته می تواند با ایران به توافق برسد، گفت: ایشان سه سال و نیم وقت داشته است. کسی که در سه سال و نیم نتوانسته چنین کاری را بکند در چند هفته هم نمی تواند چنین کاری را انجام دهد. واضح است که به ترامپ مشاوره غلط داده شده است.

اتفاقی بعد از انتخابات آمریکا نمی افتد

وی با اشاره به صحبت های جان بولتون توضیح داد: همین بحث اسنپ بک نشان می دهد وقتی بولتون با غرور و تبختر اعلام نمود ما از قطعنامه شورای امنیت خارج شدیم و نمی توانیم از اسنپ بک استفاده کنیم، خیال می کرد به آن نیازی ندارند و می توانند با فشار حداکثری ملت ایران را به زانو درآورند.

رئیس دستگاه دیپلماسی اضافه نمود: آمریکایی ها بعد از دو سال و نیم امتحان آن سیاست و سه سال و هفت ماه دولت ترامپ، به این نتیجه رسیده اند که آن سیاست و راهشان غلط بوده است. باید به تعهدات شان برگردند، خسارت مردم ایران را بدهند و شرارت هایشان در منطقه را متوقف نمایند. آن وقت شرایط فرق خواهد نمود ولی اینکه فکر نمایند بعد از انتخابات اتفاقی می افتد، حتما اتفاق بعد از انتخابات نخواهد بود و به سیاست های آمریکا همواره ربط داشته است.

تمام توجهات بر مسائل فوری انسانی و بازسازی لبنان متمرکز گردد

ظریف درباره تحولات لبنان بعد از انفجار در بندر بیروت ابراز داشت: فاجعه ای که در بیروت رخ داد، تمام جهان را متاثر کرد و تمام جهان را در یک شوک روانی برد. همه مردم جهان با مردم لبنان ابراز همدردی کردند. متاسفانه ایالات متحده علیرغم شیوع کرونا و این فاجعه، هنوز تحریم های غیرقانونی علیه لبنان را ادامه می دهد. برخی از کشورهای منطقه هم هنوز ادعاهای سیاسی بی موردی را در این زمینه مطرح می نمایند.

وی با بیان اینکه دولت و مردم لبنان باید با جدیت تحقیق نمایند چه اتفاقی در این فاجعه اتفاق افتاده و چه کسانی مسئول آن بوده اند، عنوان نمود: همه مردم لبنان خواستار این هستند و ما هم از خواست مردم لبنان حمایت می کنیم. ضروری است تمام توجهات مسائل فوری انسانی و بازسازی لبنان متمرکز گردد.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه هر گروهی می تواند از این شرایط بهره برداری سیاسی کند، یادآور شد: آنهایی که کوشش کردند از این موضوع بهره برداری سیاسی بنمایند، تا به امروز پیروز نبوده اند چرا که مردم در برابر بهره برداری سیاسی از یک فاجعه انسانی واکنش نشان می دهند. ما هم اعتقاد داریم انسجام مردم لبنان بیش از هر چیزی ضروری است.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران ظریف: آمریکا هیچ جایگاهی برای استفاده از مکانیسم ماشه ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران ظریف: آمریکا هیچ جایگاهی برای استفاده از مکانیسم ماشه ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید