شعر یعنی دیگرگونه دیدن و شنیدن با بیانی متفاوت
به گزارش وبلاگ آموزش شبکه، به گزارش خبرنگار خبرنگاران در خوزستان، سومین نشست انجمن شاعران نوجوان آیینه های ناگهان حوزه آبادان و خرمشهر، در صفحه مجازی این انجمن و با حضور، سیده محدثه حسینی شاعر و کارشناسان و مربیان آفرینش های ادبی کانون خوزستان و جمعی از شاعران نوجوان مراکز کانون آبادان و خرمشهر، برگزار شد.
سیده محدثه حسینی در این نشست، گفت: همه ما آدم ها دارای احساس و عاطفه هستیم اما نمی توانیم احساسات خود را در قالب شعر منتقل کنیم برای این کار باید تمرین کنیم و به موضوعات تکراری اطرافمان با نگاهی جدید و از دریچه ای تازه بنگریم.
وی رمز آثار ادبی را ماندگار بودن آنها دانست و گفت: جاودانگی و ماندگاری اثر موجب می شود که صاحب اثر بتواند دیگرگونه دیدن، شنیدن و بیان متفاوت را تجربه کند.
نویسنده ریل های کاغذی سه عنصر مهم شعر را عاطفه، تخیل و اندیشه برشمرد و گفت: اگر بخواهیم نوشته های خود را به شعر نزدیک کنیم، باید بتوانیم به سمت نوع دیگر دیدن و به شکل دیگر سخن گفتن حرکت کنیم.
این شاعر و نویسنده با اشاره به دو ساختمان بیرونی و درونی شعر شرح داد: وقتی قالب شعر که بخشی از ساختار بیرونی آن است، مشکل داشته باشد، ذهن مخاطب درگیر مسائل ظاهری آن شده و کمتر رغبت می کند به آنچه شاعر گفته است، گوش دهد.
وی شرح داد: نمای شعر، وزن عروضی، قافیه و ردیف است و چنانچه این ساختار درست نباشد، استخوان بندی بنای شعر، ضعیف و معیوب است.
مؤلف کتاب مثل چای صبحانه در ادامه به لزوم رعایت ایجاز در شعر اشاره کرد و گفت: اولین گام به سمت سرودن، رعایت ایجاز است و در سرودن شعر همواره باید از توصیفات اضافه و قابل حذف، پرهیز کنیم.
وی تأکید کرد: جملات خبری و گزارش گونه که حامل هیچ تصویر خیال انگیز و شاعرانه ای نیستند و نتوانسته اند خود را با آرایه های ادبی زینت ببخشند، مانع شعر شدنِ کلام می شوند.
این مربی باسابقه کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان در استان گلستان به شرح نکاتی پیرامون نگارش متن ادبی پرداخت و گفت: در نوشته ادبی، نویسنده از عنصر خیال به گونه ای هوشمندانه استفاده می کند که خواننده را مسحور خود کند.
وی ادامه داد: برای نوشتن یک متن ادبی لازم است که علاوه بر مطالعه و کتابخوان بودن باید بتوانیم از واژه ها به موقع و به جا استفاده کنیم؛ نه به این معنا که کتابی بنویسیم، بلکه از ترکیب درست کلمات، واژه های بدیع خلق کنیم.
بر اساس این گزارش، تفاوت شعر و نثر، توجه به صوت، معنا و آهنگ کلمات، خیال و عناصر آن، لزوم خلاقیت و نوآوری، ازجمله موارد دیگری بود که حسینی در این جلسه به تشریح آن ها برای نوجوانان شرکت کننده در نشست، پرداخت.
منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران