وانداویژن؛ 8 چیز که درباره اولین سریال مارول در دیزنی پلاس نمی دانستید
به گزارش وبلاگ آموزش شبکه، اولین تجربه مارول در فضای تلویزیون، موفقیت چشم گیری برای استودیوی مارول و دیزنی پلاس به همراه داشت. موفقیت وانداویژن و دیگر سریال های دنیای سینمایی مارول که در پی وانداویژن پخش شدند، فرصت های زیادی را برای این پلتفرم فراهم کرد و تلویزیون مارول هم به موازات آثار سینمایی مارول، جهت خود را در پیش گرفت.
فیلم دکتر استرنج در چندجهانی دیوانگی اولین جایی خواهد بود که در آن، رویدادهای سریال های تلویزیونی استودیوی مارول، پیامدها و عواقب مستقیم خود را بروز خواهند داد.
اولین سریال دنیای سینمایی مارول حرکتی خلاقانه و جسورانه از این استودیوی سینمایی بود که اغلب به علت تعدد فیلم هایش مورد انتقاد قرار می گرفت. وانداویژن از نظر مفهومی، غیرعادی و بدیع است و بازیگران خوبی دارد. سایر سریال های دنیای سینمایی مارول می توانند چیزهای زیادی از وانداویژن بیاموزند. اقدامات و کوشش زیادی برای زنده کردن این اثر شگفت انگیز تلویزیونی انجام شد و جزئیات و ارجاعات زیادی داشت که به وسیله هواداران سریال کشف شدند.
8. دوره های مختلف، تاثیرات متفاوت
یکی از قابل توجه ترین چیزها درباره دو قسمت اول وانداویژن قالب کمدی آن است. دنیای واندا، وست ویو که تجلی عشق دوران کودکی او به کمدی های آمریکایی است، حال و هوای کمدی های کلاسیک آمریکایی قرن بیستم و اوایل قرن بیست و یکم را دارد. همان طور که در برنامه ویژه استودیوی مارول در دیزنی پلاس بیان شد، مت شکمن، کارگردان سریال و تیم سازنده وانداویژن، در فرآیند فراوری سریال، به مجموعه ای از کمدی های مختلف ادای احترام کردند.
سریال دارای ارجاعاتی به مجموعه هایی مانند دیک ون دایک و افسونگر در دهه های 50 و 60 میلادی است و هم چنین محیط داستان که مانند دهه های 70 و 80 است به ترتیب از مجموعه های گروه بردی و خانه کامل تاثیر می گیرد. وقتی سریال به قلمروی مدرن تر و دهه های اخیر قدم می گذارد، شاهد شکستن دیوار چهارم مانند سریال های دنیای مالکوم و خانواده مدرن هستیم. واضح است که تیم سازنده تقلیدی عاشقانه از آن قالب های کلاسیک انجام داده اند و به هیچ وجه قصد انتقاد از آن ها یا تمسخر قدیمی بودن آن حال و هوا و عدم مجذوب نمایندهیت آن در زمان حال را ندارند.
7. کارگردان سریال، مت شکمن در بسیاری از سریال های تلویزیونی مورد اشاره در وانداویژن بازی نموده است
مت شکمن کارگردان هر هشت قسمت وانداویژن بود و تجربه اش به عنوان یک بازیگر در بسیاری از سریال های کمدی به وی یاری کرد تا به خوبی از عهده ارائه سریالی متناسب با استانداردهای فیلم های اکشن مارول برآید.
شکمن در کودکی در کمدی های کلاسیک آمریکایی مانند مسائل اولیه و سکته های متفاوت بازی نموده که سریال هایی هستند که از نظر بصری و در محیط و حال و هوای وانداویژن در دهه 80 میلادی مورد اشاره قرار می گیرند. شکمن با استفاده از این تجربه و هم چنین سابقه کارگردانی خود در سریال هایی مانند بازی تاج و تخت، برای چالش های کارگردانی وانداویژن آماده بود.
6. یاری از دیک ون دایک
در طول فرآیند پیش فراوری سریال، کارگردان، مت شکمن و تهیه نماینده، کوین فایگی از دیک ون دایک ستاره حرفه ای کمدی برای یاری به خلق لحن قسمت های اولیه وانداویژن یاری گرفتند.
شکمن در مصاحبه ای اعلام کرد که او به همراه کوین فایگی، ون دایک را به ناهار دعوت کردند و مقدمه سریال و آن چه را که در کوشش بودند به دست آورند، برای او شرح دادند. دایک در آن جلسه بعضی از ترفندها و روش هایی را که در دوران ابتدایی کمدی استفاده می کرد برای آن ها شرح داد. تاثیر دایک در قسمت های ابتدایی سریال و دهه های 50 و 60 میلادی معین است و همین حس و حال به قسمت های بعدی نیز منتقل می گردد.
5. موسیقی اصلی با هنرنمایی آهنگ سازان برنده جایزه اسکار
هسته اصلی هویت هر کمدی آهنگ اصلی آن است. موسیقی کمدی های کلاسیک ایالات متحده مانند دوستان و چیرز برای بیشتر بینندگان تلویزیونی آشنا و قابل تشخیص هستند. سازندگان وانداویژن برای تقلید از آهنگ های نمادین تلویزیونی هر دهه، از آهنگسازان برنده اسکار، رابرت لوپز و کریستن اندرسون لوپز یاری گرفتند.
این دو نفر برنده جایزه اصلی اسکار برای آهنگ بگذار برود از فیلم یخ زده و مرا به خاطر بسپار از فیلم کوکو هستند. رابرت لوپز علاوه بر دریافت دو جایزه اسکار، برنده جایزه تونی برای هنرنمایی اش در کتاب مورمون (محصول خالقان پارک جنوبی، تری پارکر و مت استون) نیز است. موسیقی آن ها در وانداویژن باورنکردنی است و هر آهنگ آن ها هویت اصلی هر بازه زمانی را با ادای احترامی عاشقانه به آن دوره به تصویر می کشد.
4. جایزه امی برای موسیقی و شعر برجسته سریال
کریستن اندرسون لوپز و رابرت لوپز علاوه بر آهنگ ها و ترانه های مجذوب نماینده وانداویژن، هم چنین خالق آهنگ معرفی شخصیت آگاتا هستند که به یاد ماندنی ترین آهنگ در بین همه آثار این مجموعه است.
این آهنگ مجذوب نماینده که در اپیزود هفتم پخش شد، فورا نظر مخاطبان و منتقدان را به خود جلب کرد. این قطعه در میم ها و ویدیوهای طنزآمیز هواداران سریال مورد استفاده نهاده شد که البته ملودی مجذوب نماینده آن کمی تغییر نموده بود. این آهنگ به خاطر موسیقی و اشعار برجسته اش برنده جایزه امی شد.
3. ترفند جادویی جیمی وو
یکی از اصلی ترین شخصیت های فرعی وانداویژن، جیمی وو با بازی رندال پارک است که همان نقش خود در فیلم مرد مورچه ای و زنبورک را بازی می نماید. صحنه معرفی وو، در لحظه ای که به هم پیوستگی و توجه به جزئیات در دنیای سینمایی مارول را نشان می دهد، به اولین سکانس او در دنیای سینمایی مارول اشاره دارد.
وو در فیلم مرد مورچه ای و زنبورک از ترفند جادویی لنگ شگفت زده شد و اصرار داشت که نحوه اجرای آن را یاد بگیرد. در ادامه فیلم، وو را در دفترش و در حال تماشای ویدیویی از نحوه انجام این ترفند می بینیم. همه این ها به صحنه معرفی وو در وانداویژن و جایی که او در برخورد اولیه اش با مونیکا رمبو، ترفند کارت را انجام می دهد، مرتبط می گردد.
2. دکتر استرنج در ابتدا قرار بود در قسمت آخر حاضر گردد
دو شخصیت اصلی جادوگر مارول بالاخره قرار است در دکتر استرنج در چندجهانی دیوانگی با هم دیدار نمایند اما اگر طرح اولیه وانداویژن محقق می شد، این دیدار زودتر اتفاق می افتاد.
در مقاله رولینگ استون، تاریخ شفاهی وانداویژن، خالقان مجموعه و کوین فایگی درباره حضور دکتر استرنج با بازی بندیکت کامبربچ در خاتمه سریال صحبت کردند. موضوع دیگری که آن ها در مصاحبه اعلام کردند مربوط به تبلیغاتی بود که در هر قسمت از وانداویژن پخش می شد. فایگی گفت: نسخه ای از آگهی های بازرگانی را در نظر داشتیم که در آن، دکتر استرنج کوشش می کرد با واندا ارتباط برقرار کند و در واقع او پشت پرده آگهی های تبلیغاتی بود اما ما از این ایده گذشتیم. دکتر استرنج شخصیت اصلی دنیای سینمایی مارول بود که می توانست کاملا در وانداویژن جا بیافتد اما هیچ یک از این ایده ها محقق نشد و تصمیم بر این شد تا تمرکز سریال بر روی واندا باقی بماند.
1. تغییرات سریال پس از کرونا
واندویژن که در بحبوحه همه گیری کرونا منتشر شد، با تغییراتی در پشت صحنه روبرو شد تا با واقعیت و ماهیت تاثیر همه گیری بر فرایند فراوری سازگار گردد. یکی از قابل توجه ترین تغییرات در داستان در خاتمه سریال رخ می دهد.
مردم شهر توانایی های فکری خود را بازیابی می نمایند و در اطراف واندا جمع می شوند و تاثیر وحشتناک قدرت کنترل فکر بر روی آن ها کاملا آشکار است. در نسخه اصلی صحنه، قرار بود مردم شهر مانند زامبی ها واندا را احاطه نمایند و نبردی بین آن ها شکل بگیرد. این تغییر به علت الزامات فاصله گذاری اجتماعی در حین فراوری مجموعه صورت گرفت.
منبع: screenrant
منبع: دیجیکالا مگ