راز محبوبیت زیر آسمان شهر پس از 18 سال

به گزارش وبلاگ آموزش شبکه، بازیگر سریال زیر آسمان شهر راز محبویت این سریال را 18 سال پس از ساخت هنوز در قصه های آن می داند و معتقد است داستان این سریال مخاطبان را جذب نموده بود.

راز محبوبیت زیر آسمان شهر پس از 18 سال

به گزارش گروه سیاسی وبلاگ آموزش شبکه، معصومه کریمی را هنوز بسیاری از ما با سریال زیر آسمان شهر و در نقش همسر مهران غفوریان می شناسیم، سریالی که در حدود 18 سال پیش ساخته شد و یکی از ماندگارترین سریال های تلویزیون است.

این بازیگر متولد سال 1353 در تهران است و به گفته خودش، تئاتر خانه اول اوست. او به هنر علاقه دارد و در کنار بازیگری شعر هم می گوید و عکاسی می نماید. سفر هم از جمله علاقه مندی های او به شمار می رود.

معصومه کریمی کار بازیگری را از سال 1369 و زمانی که 16 ساله بود، از تئاتر شروع کرد. کریمی با فیلم جاده عشق به کارگردانی رجب محمدین به سینما وارد شد و با مجموعه پرواز 57 به کارگردانی مهران مدیری به عرصه تلویزیون پا گذاشت، اما شهرت وی را باید مدیون سریال زیر آسمان شهر دانست.

کریمی بعد از این سریال از جهانی بازیگری در تلویزیون اندکی فاصله گرفت و کمتر کار در تلویزیون را پذیرفت. او بیشتر بازیگری را در تئاتر ادامه داد و در این حوزه توانست بعد از 26 سال به آرزویش برسد و تندیس بهترین بازیگر زن جشنواره تئاتر فجر را به دست بیاورد.

کریمی در سریال زیر آسمان شهر به کارگردانی مهران غفوریان جلوی دوربین رفت و در نقش سارا حضور یافت. او زن مهربان و صبوری بود که نقش همسر مهران غفوریان را ایفا می کرد. این سریال طنز و جذاب در سال 1380 ساخته و از شبکه سه سیما پخش شد. زیر آسمان شهر جزو مجموعه هایی به شمار می رود که در زمان پخش اولش توانست بینندگان فراوانی را با خودش همراه کند. این سریال پربیننده روایتگر زندگی روزمره چند همسایه است که در یک آپارتمان زندگی می نمایند. در این سریال حمید لولایی، یوسف تیموری، مهتاج نجومی، مهران غفوریان و معصومه کریمی جلوی دوربین رفته اند. هنوز تکه کلام های این سریال بین مردم رواج دارد و بسیاری قصه های آن را به یاد دارند.

هم اکنون این سریال از آی فیلم 2 در حال پخش است، به همین بهانه با معصومه کریمی گفت: وگویی را ترتیب داده ایم که در ادامه می خوانید:

**خانم کریمی این شب ها زیر آسمان شهر از آی فیلم 2 پخش می گردد که بینندگانش تاجیک ها و افغان های فارسی زبان هستند، به نظرتان آن ها هم به اندازه ایرانی ها می توانند با این سریال ارتباط بگیرند؟

-فکر می کنم هر کسی که به زبان فارسی آشنایی داشته باشد از دیدن زیر آسمان شهر لذت می برد. البته مسلماً ما روابط و دغدغه هایی را داریم که در فرهنگ خودمان معنی بیشتری دارند، ولی به دلیل اینکه زندگی در همه جای جهان جریان دارد و روابط انسانی حاکم است، خیلی از مسائلی که در این سریال به آن پرداخته می گردد، جهانشمول و مربوط به همه بشریت است. همان گونه که فیلم یا سریال های کشور های دیگر دوبله و پخش می گردد و ما از تماشایشان لذت می بریم، تاجیک ها و افغان ها هم می توانند از دیدن مجموعه زیر آسمان شهر لذت ببرند.

**نقش سارا را که در زیر آسمان شهر ایفا کردید چه جایگاهی در کارنامه هنری تان دارد و چقدر برای خودتان ماندگار شده است؟

-سارا یک نقش بسیار ساده و روان بود و پیچیدگی خاصی نداشت. در این سریال بر اساس چیزی که نوشته شده بود، نقش را بازی کردم و تأثیر خوبی هم روی مخاطب داشت و بازخورد خیلی خوبی از طرف مردم گرفتم. از آنجا که این نقش بازخورد خوبی برایم داشت، در ذهنم به یادگار مانده است و بسیار خوشحالم که در زیر آسمان شهر در کنار دوستان دیگر حضور داشتم. آن موقع سریال زیر آسمان شهر بین مردم خیلی گرفته بود و آن را دنبال می کردند.

**به نظرتان چرا این سریال به خصوص در سری اول با استقبال فوق العاده همراه بود؟

-دلایل متعددی دست به دست یکدیگر می دهند تا یک مجموعه پیروز گردد. عواملی همچون متن تا گروه خوب و دست اندرکاران همچون کارگردان، تهیه نماینده و دیگر عوامل در پیروزیت یک کار دخیل هستند. وقتی تک تک افراد به جا انتخاب شده باشند، می توانند پیروزیت یک مجموعه را رقم بزنند.

به نظرم مهمترین و جذابترین موضوع در ارتباط با زیر آسمان شهر این بود که متن های خوبی به دست ما می رسید، یعنی هر کدام از قسمت های این سریال دارای یک فراز و فرود مناسب بود. در هر قسمت از سریال گره هایی وجود دارد که باز می گردد و بسیار روان و ساده به آن ها پرداخته می گردد. ترکیب خوب بازیگرانی که در آن موقع کنار یکدیگر قرار گرفته بودند در جذابیت این سریال بسیار تأثیرگذار بود. فکر می کنم به خاطر تک تک این موارد بود که در نهایت سریال پیروزی را شاهد بودیم. اثری که مخاطبان زیادی را به سمت خود جلب کرد.

**سریال زیر آسمان شهر در شرایطی ساخته شد که شبیه آن را قبلا نداشتیم، وقتی بازی در سریال زیر آسمان شهر به شما پیشنهاد شد و فیلمنامه را خواندید، حدس می زدید که تا این اندازه دیده گردد؟

-من تا آنجایی که در بضاعتم هست، سعی می کنم کاری را انتخاب کنم و در اثری حضور پیدا کنم که خودم در درجه اول احساس خوبی نسبت به آن داشته باشم و حس کنم که قرار است کار خوب و مفیدی انجام دهم. البته اینکه در سرانجام کار چه اتفاقی برای آن پروژه بیفتد و مخاطب از آن راضی باشد یا نه، به عوامل دیگری که در ساخت اثر نقش دارند بستگی دارد. وقتی سریال به من پیشنهاد شد زیاد به این موضوع فکر نکردم که آیا کار پربیننده ای می گردد یا خیر، اما بسیار خوشحالم که در این مجموعه حضور داشتم و مخاطبان هم آن را دوست داشته و دارند.

**آن موقع که در سریال حضور پیدا کردید، چه بازخوردی از طرف مردم بابت بازی در این سریال گرفتید؟

-چه در زمانی که این کار ضبط و پخش می شد و چه الان، بعد از گذشت سال ها از زمان پخش اول این سریال، بازخورد های بسیار خوبی از طرف مردم می گیرم. هنوز هم خیلی از افراد مرا با نقش سارا در زیر آسمان شهر می شناسند. البته من قبل از این سریال هم در کار هایی همچون در پناه تو و ساعت خوش کار نموده بودم که خیلی خوب بود، اما مجموعه 90 قسمتی که هر شب پخش می گردد، بیشتر در ذهن مخاطب می ماند. این سریال در آن موقع خیلی پیروز بود و همین باعث شد که یکی از ماندگارترین کار های من در عرصه بازیگری باشد.

**جذب کردن مخاطب کار بسیار سخت و دشواری است، به نظر شما یک سریال چه ویژگی هایی باید داشته باشد تا مورد توجه مردم واقع گردد؟ و مردم آن را دوست داشته باشند و دنبال نمایند؟

-فکر می کنم کاری که ساده و روان ساخته و دغدغه های مردم را به تصویر می کشد، مورد پسند مخاطب واقع می گردد. وقتی مخاطب چیزی را در قاب تلویزیون می بیند که آن را در زندگی روزمره خود نیز دیده است، بیشتر ارتباط برقرار می نماید. می گردد در ژانر های مختلف سریال ساخت، اما مهم این است که به مسائل آشنا برای مردم بپردازیم و دغدغه های اجتماعی را در قالب درستی نمایش دهیم. هر کدام از این ژانر ها اگر با صداقت، روان و ساده ساخته شوند، در ارتباط گیری با مخاطب پیروز خواهند بود.

**همیشه کار های طنز از صمیمیت بیشتری جلوی دوربین بهره می برند، آیا صمیمیتی که در کار های طنز میان بازیگران در جلوی دوربین وجود دارد در پشت صحنه هم حاکم است؟

-در همه کار ها چه جدی و درام و چه طنز، انرژی پشت صحنه به صورت خطوط نانوشته یا تصاویر نادیده در بطن کار جاری می گردد. وقتی پشت صحنه آرام، روان و صمیمی ای دارید، این فضا در تصاویری که بینندگان می بینند و با آن ارتباط برقرار می نمایند، نمود می یابد. اما اگر پشت صحنه خوش موجی نداشته باشید، ناخودآگاه این شرایط در تصاویر حس می گردد. مخاطب بدون اینکه چیزی از پشت صحنه بداند یا ببیند، متوجه آن حال خوب یا بد می گردد. البته در هر کاری لحظات تلخ و شیرین وجود دارد و گاهی اوقات کار به همه فشار می آورد. زیر آسمان شهر حداقل در سری اول که من در آن حضور داشتم، نمره خوبی به لحاظ پشت صحنه می گیرد، به ویژه تا اواسط کار که فشار زیاد نبود. اواخر پروژه، اما کمی فشار روی ما زیاد بود و گاهی تا 18 ساعت کار می کردیم.

**در این کار چقدر می شد بداهه گویی داشته باشید؟

-عموماً اگر ایده خاصی در کار داشتیم که در راستای حرکت دقیق فیلمنامه بود و به شیرین تر شدن سریال یاری می کرد، می توانستیم آن را با کارگردان مطرح کنیم و در نهایت با صلاحدید تصمیم گیری می شد.

**چه مسائلی برای انتخاب یک نقش برایتان مهم است؟

-در وهله اول خودم باید بتوانم ارتباط خوبی با نقش برقرار کنم و این احساس در من به وجود بیاید که می توانم برای ایفای آن خلاقیت داشته باشم. نقش باید این حس را در من ایجاد کند که وقتی در این کاراکتر زندگی می کنم، چطور می توانم طوری رفتار و صحبت کنم که چیزی از شخصیت خودم کم یا زیاد کنم و در نهایت نقش خوبی بیافرینم. به طور کلی این انگیزه ها باید در من ایجاد گردد. وقتی می خواهم یک نقش را انتخاب کنم باید کلیت کار برایم مطلوب باشد. گروهی که که در این پروژه حضور دارند هم برایم مهم است.

**این روز ها مشغول چه کاری هستید؟

-طی دو سه سال گذشته کلاً کار تئاتر نموده ام و روی صحنه بوده ام. از این بابت بسیار هم خوشحالم که توانستم در سی و ششمین جشنواره تئاتر فجر جایزه بهترین بازیگر را دریافت کنم. همچنان هم تئاتر برایم خانه ای است که در آن آرامش می گیرم و بیشتر تجربه می کنم و بسیار دوستش دارم. امیدوارم این امکان و فضا در کار های تصویری هم برایم فراهم گردد تا بتوانم با لذت تمام فعالیت کنم و اثری را باقی بگذارم که مخاطب دوستش داشته باشد و از آن به خوبی یاد کند. من پیش از اینکه بازیگرى را تجربه کنم، از دوران دبیرستان عکاسی میکردم و به آن علاقه دارم و همچنان ادامه خواهم داد.

**یعنی هنوز عکاسی برای شما جذابیت دارد؟

-همان طور که گفتم عکاسی برایم جذابیت بسیاری دارد و به نوعی میتوان گفت: که، چون این شغل، اولین شغل من بود و کم کم بعد از شروع فعالیتهاى مربوط به بازیگرى ام کمرنگ تر شد و از شغل به علاقه اصلى من در کنار بازیگرى تبدیل شد. البته در کنار این ها دستى هم به نوشتن دارم و از شعر و داستان کوتاه گرفته می نویسم تا همین سال ها که مشغول آموختن صحیح و اصولی فیملنامه نویسی هستم.

**پس میتوان گفت: ادبیات برایتان از اهمیت بالایی برخوردار است.

-بله. من همچنان در حال آموختن و کسب مهارت در حوزه ادبیات هستم و شاید هم روزى به شکل حرفه اى تر و جدى تر آن ها را پیگیرى کنم.

**به عقب برگردید باز هم بازیگر می شوید؟

-بله. من باز هم به گذشته برگردم همین حرفه را انتخاب می کنم و همچنان برایم انتخاب اول و علاقه اول است. البته اگر و شاید این تجربه ای که بعد از این سال ها بدست آوردم را در ابتداى راهم داشتم حتما به موارد و نکات بیشتری توجه میکردم ضمن اینکه کوشش خودم را هم بیشتر میکردم و بیشتر مى آموختم. در کنار این حرفه حتما در یک زمینه یا زمینه های دیگر هم به طور جدی فعالیت می کردم و در این راستا مهارت بدست میاوردم. چون برای ما بازیگران زمان هایی پیش می آید که بنا بر شرایطی که برایمان بوجود می آید، از حرفه مان دور می مانیم.

دلیل آن هم این است که در این مدت یا کار خوب پیشنهاد نمی گردد و همین هم باعث میگردد که در عرصه بازیگری به عنوان شغل بیکاری طولانی مدتی برایمان رقم می خوردکه همین موضوع هم از لحاظ مالی ضربه سنگینی به بازیگر وارد می نماید و هم از لحاظ روحی برای کسانیکه عادت به فعالیت های اجتماعی دارند آسیب زننده خواهد بود.

**به عنوان سوال سرانجامی از ملاک های خود برای انتخاب نقش بفرمایید.

-باید بگویم که در تئاتر، سینما و تلویزیون اولین پارامتر در انتخاب نقش برای من این است که با متن و فیلمنامه ارتباط خوبی برقرار کنم و حتی ممکن است که یک متن و فیلمنامه را بخوانم، ولی ارتباط خوبی با آن برقرار نکنم و در همین صورت کار منتفی است و قبول نمی کنم. ولی اگر در حالت کلی و در مجموع فیلمنامه، نمایشنامه و متن با روحیه و سلیقه شخصی ام همخوانی داشته باشد، حالا هر نقشی باشد، آن را می پذیرم و دیگر کوشش میکنم به نحو احسن آن را انجام دهم.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "راز محبوبیت زیر آسمان شهر پس از 18 سال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راز محبوبیت زیر آسمان شهر پس از 18 سال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید