پرونده ای درباره محمدرضا باطنی در جدیدترین شماره نوپا

به گزارش وبلاگ آموزش شبکه ، مجله ادبی نوپا مجله ای ا ست که به طور اختصاصی و با رویکرد نقادانه به شعر و داستان می پردازد و این هر دو ویژگی، یعنی مواجهه تخصصی و نقادانه، ارزش ویژه ای بدان می بخشد.

پرونده ای درباره محمدرضا باطنی در جدیدترین شماره نوپا

مجتبا نریمان، مدیرمسئول و سردبیر مجله در یادداشت خود آورده است: هدفِ این مجله چیزی نیست جز نگاهی انتقادی به ادبیات معاصر ایران، آموزش و شناسایی نویسندگان و شاعران با استعدادی که رسانه ای برای بیان و انتشار آن چه می نویسند نمی یابند. در این دوران که حجم تولیدات ادبی با حجم نقدهای سازنده قابل قیاس نیست و نقدها اغلب به تعریف و تمجید از آثار دوستان و رفقا می انجامد، ما این خطر را به جان خریدیم تا آن چه را در محافل ادبی پِچ پِچ و درگوشی میان اهالی ادبیات گفته می گردد مکتوب و به دور از دوستی و دشمنی بیاوریم. آن چه امروز جای خالی اش را احساس کردیم و شاید شما نیز احساس نموده اید.

از ابتکارات نوپا این است که از نویسندگانی شعر و داستان می گیرد که تا به حال اثری به طور مستقل و در قالب کتاب از آنها منتشر نشده است. این آثار به منتقدین متخصص این دو حوزه سپرده و سپس بعضی آثار انتخاب و همراه با یادداشتی در بیان قوت ها و ضعف های هر اثر منتشر می گردد. به این ترتیب هم نویسندگان فرصت پیدا می نمایند که آثارشان مطالعه و آنالیز و منتشر گردد و هم خوانندگان و علاقه مندان، به ویژه کسانی که در جهت شعرگویی و داستان نویسی هنوز محتاج تعلیم و راهنمایی اند، می توانند از تجربه دیگران و نقدها و مقالات منتشر شده در این مجله بهره آموزشی ببرند. با این وصف، علاوه بر جنبه آموزشی و نقادانه، در هر شماره تعدادی شاعر و نویسنده تازه به ادبیات ایران معرفی می گردد.

شماره دوم نوپا که اخیرا، (در شهریور 99)، و با قدری تأخیر به بازار رسیده، بعد از سخن سردبیر، هفت بخش دارد که سه بخش شعر و داستان و فصل اول رمان، نوشته های ادبی تازه اند، بخش چهارم و پنجم حاوی ترجمه ها و مقالات است، بخش ششم پرونده ویژه و بخش آخر چند مطلب متنوع و پراکنده است.

بخش شعر این شماره 50 صفحه است (11 الی 60). در این بخش ابتدا سرمقاله ای مفصل و انتقادی از مهدی سالاری نسب می خوانیم با عنوان دو اشکالِ اساسیِ شعر امروز ایران که احتمالا برای خوانندگان و به ویژه کسانی که مقالات دیگر وی را در شماره پیشین و دو شماره از سیاه مشق درباره شعر امروز ایران دنبال نموده اند، بدانند که این دو اشکال اساسی چیست.

سپس طبق رویه این بخش، چهار شاعر نو قلم با نمونه شعرهایشان معرفی شده اند، و در این شماره نقد شعرها نیز مفصل تر از شماره پیش است و از نکات جالب این است که یکی از شاعران این شماره نوجوانی 13 ساله است. سپس به روش قبل، گشت وگذاری در دفترهای شعر چاپ شده داشته و چنان که وعده شده بود مثل شماره گذشته، فقط به اشعار بد و معیوب نپرداخته است، بلکه از دو شاعر نیز اشعاری به عنوان اشعار خوب و مطلوب برگزیده اند. در این شماره در نقل اشعار معیوب، علاوه بر کتاب ها، سراغ صفحات مجازی و اینستاگرام هم رفته اند.

بخش بعدی، معرفی کتاب های تازه ا ست که در این شماره، 40 عنوان کتاب، در زمینه های گوناگون مربوط به شعر معرفی شده که همه در همین سال های اخیر چاپ شده اند که خود کتاب شناسی سودمند و ارزنده ای است.

در بخش داستان در این شماره هشت داستان از هشت نویسنده تازه آمده که برای هر یک نقدهایی به قلم سعید ناظمی، حسین ورجانی، محمدرضا ایوبی و فریبا عابدین نژاد نوشته شده است.

علاوه بر این ها، دو شعر تازه از شمس لنگرودی و دو داستان از جمال میرصادقی به عنوان دو پیشکسوت صاحب نام عرصه های شعر و داستان نیز در این شماره آمده است.

در بخش فصل اول رمان، در این شماره فصل اول دو رمان منتشر نشده از احمد اکبرپور و بختیار علی با ترجمه مریوان حلبچه ای آمده است.

بعد از این بخش های اصلی شعر و داستان که رسالت اصلی و اولیه نوپاست، در این شماره ترجمه هایی از زبان های فرنگی و نیز مقالاتی هم آمده است. در این شماره بعد از بخش دوم مقاله سالاری نسب در مورد نقد شعر در تاریخ ادبیات فارسی در زبان شاعران، دو مقاله آمده است یکی در مورد داستان نویسی از محمد قاسم زاده و دیگری درباره قافیه در شعر نیما یوشیج از فرامرز آقابیگی و سپس مقالاتی در معرفی بعضی کتاب های منتشر شده به زبان فارسی از آرمان فاتح و سالار خوشخو.

بخش پرونده این شماره، ویژه دکتر محمدرضا باطنی، یکی از ارجمندترین دانشمندان حال حاضر ایران است که بیش از پنجاه سال در عرصه زبان شناسی و دستور زبان فارسی و تدوین فرهنگ های دوزبانه مدرن تحقیق و تألیف نموده است و دستاورد بسیار ارزشمندی در همه این عرصه ها از خود به یادگار نهاده است. در این شماره مقالاتی به قلم دوستان و شاگردان باطنی در باره شخصیت و آثار و دستاوردهای علمی وی به همراه عکس های هنری و ارزشمندی از دکتر باطنی از آثارِ مهرداد اسکویی آمده است.

در این پرونده علاوه بر یادداشت هایی که دوستان، همکاران و شاگردانش در وصف او نوشته اند، گفت وگویی که سال ها پیش سیروس علی نژاد با او داشته و بخشی از ترجمه منتشر نشده ای از باطنی از کتاب درد را خواهید خواند. همراه با یادداشت هایی از دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی، دکتر سمین کریمی، دکتر کورش صفوی، دکتر رضا نیلی پور، دکتر ایرج پارسی نژاد، داوود موسایی، عبدالنبی قیّم، دکتر عبدالرحمان نجل رحیم و زهرا احمدی نیا.

در بخش پایانیِ مجله که به عبارت دیگر نام گرفته روایت چاپ اولین داستان در مطبوعات به قلم حسین آتش پرور را می خوانید و در آخر روایتی داستانی از مطب دکتر سرمد قباد، جراح مغز و اعصاب که غذای نذری نام دارد.

طرح روی جلد این شماره با کیفیت و گیر است و طرح پشت جلد، عکس تأثیرگذاری از آرشیو عکس های مهرداد اسکویی از دکتر محمدرضا باطنی است.

دومین شماره مجله نوپا در 312 صفحه، قطع رقعی و قمیت 35 هزار تومان منتشر شده است که علاقه مندان می توانید از کتاب فروشی ها و کیوسک های روزنامه فروشی سراسر کشور تهیه نمایند.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "پرونده ای درباره محمدرضا باطنی در جدیدترین شماره نوپا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پرونده ای درباره محمدرضا باطنی در جدیدترین شماره نوپا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید