بازگشت گوایدو به کاراکاس

به گزارش وبلاگ آموزش شبکه، با پنس که به نمایندگی از امریکا برای حضور در نشست گروه لیما راهی بوگوتا بود، صحبت و تأکید کردم که بازگشت گوایدو به کاراکاس ضرورت دارد. یکی از عوامل کلیدی در موفقیت کنونی مخالفان، وحدت و انسجام آنها بود، در حالی که در گذشته سازماندهی لازم را نداشتند. هر روزی که از حضور گوایدو در خارج از کشور سپری می شد مادورو راه های بیشتری برای ایجاد تفرقه بین صفوف مخالفان پیدا می کرد.

بازگشت گوایدو به کاراکاس

پنس موافقت کرد و گفت که نشست سه جانبه ای با دوکه رئیس جمهوری کلمبیا و گوایدو در حاشیه اجلاس گروه لیما خواهد داشت. از پنس خواستم در این اجلاس برای تحریم حکومت مادورو فشار وارد کند تا به او نشان دهد که باید به خاطر جلوگیری از ورود یاری های انسان محبت آمیز هزینه بپردازد. ترامپ نیز در گردهمایی میامی گفته بود که ژنرال های ونزوئلا باید تصمیم خود را بگیرند و پنس می توانست بر اساس این نقطه نظر رئیس جمهوری، سیاست امریکا را برای شرکت کنندگان تشریح کند.

من عصر روز یکشنبه ترامپ را در خصوص تحولات ونزوئلا توجیه کردم ولی به نظر می رسید که او دغدغه چندانی در این باره ندارد، که این موضوع خود باعث شگفتی من شد. او تحت تأثیر تعداد افرادی بود که از ارتش ونزوئلا جدا شده بودند که در طی چند روز تعدادشان به حدود 500 نفر رسیده بود. شک نداشتم که موضوع کره شمالی و اجلاس پیش رو با کیم جونگ اون در هانوی ذهن او را کاملاً درگیر خود نموده بود. وقتی این جلسه تمام شد ترامپ گفت: خُب مرد که همواره چنین عبارتی نشان می داد که از آنچه که شنیده راضی است. در راستا پرواز به هانوی، بار دیگر با پنس در راستا بازگشت او به واشنگتن بعد از سخنرانی قاطعانه در بوگوتا در جمع سران و مقامات کشورهای عضو گروه لیما صحبت کردم. پنس درباره این اجلاس گفت روحیه ای قوی در سالن محل برگزاری اجلاس حاکم بود که دلگرم کننده بود. گوایدو او را تحت تأثیر قرار داده بود و پنس گفت او بسیار نابغه و باهوش است و سخنرانی بسیار محکمی در مقابل اعضای گروه لیما داشت. از پنس خواستم این ارزیابی خود را به ترامپ هم منتقل کند. وقتی ما در هانوی بودیم، موضوع ونزوئلا به دست فراموشی سپرده شد اما وقتی اول مارس از ویتنام بازگشتم این کشور باز هم کانون توجهات نهاده شد.

گوایدو که اکنون در بین کشورهای امریکای لاتین دور می زد، با جدیت به دنبال بازگشت دوباره به ونزوئلا به وسیله زمینی یا پرواز مستقیم به کاراکاس بود. این موضوع را به ترامپ اطلاع دادم و او هم روز یکشنبه سوم مارس به من گفت: او (گوایدو) فاقد مهارت های ضروری است و حرفه ای نیست... کمی از این موضوع فاصله بگیر؛ چندان خود را درگیر آن نکن. این اظهارات ترامپ مثل این بود که به من بگوید زیادی آبستن نشو (ما دیگر آبستن شده بودیم و زیاد و کم نداشت). در هر صورت گوایدو روز بعد ابتکار به خرج داد و با وجود خطرات زیاد، صبح همان روز به سمت ونزوئلا پرواز کرد. این کار جسارتی را که او در مراحل اولیه فعالیت مخالفان بروز داده بود، دوباره به نمایش گذاشت و خیال مرا بسیار آسوده کرد. تصاویری که در سراسر آن روز به صورت زنده در اینترنت منتشر شد، بازگشت گوایدو به کاراکاس را نشان داد که یک پیروزی قلمداد می شد. یکی از مأموران اداره مهاجرت در فرودگاه به او گفته بود: به کشور خوش آمدی آقای رئیس جمهور! گوایدو در طول راستا فرودگاه تا ایالت محل سکونتش، از سوی جمعیت مشتاق مورد استقبال نهاده شد و نشانه ای دال بر کوشش ارتش یا پلیس برای دستگیری او وجود نداشت.، ایران

منبع: ایران آنلاین

به "بازگشت گوایدو به کاراکاس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازگشت گوایدو به کاراکاس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید