چه کسانی اجازه دارند روی جایگاه های کنار خروج اضطراری هواپیما بنشینند؟

به گزارش وبلاگ آموزش شبکه، جایگاه های کنار خروج اضطراری

اگر به فضای داخل کابین هواپیما دقت نموده باشید حتما متوجه شده اید که چند در به عنوان درب خروج اضطراری در هواپیما وجود دارد و یک ردیف جایگاه هم کنار این درها قرار گرفته است. در مواقع اورژانسی و سوانح هوایی این درب ها باز می شوند تا مسافران بلافاصله از هواپیما خارج شوند. بنابراین مسافرانی که روی جایگاه های کنار خروج اضطراری نشسته باشند اول از همه از هواپیما بیرون می فرایند و زودتر نجات پیدا می نمایند. اگر علاقمند شده اید که شما هم روی این جایگاه ها بنشینید باید بدانید که قوانین خاصی در خصوص این ردیف خاص وجود دارد و هرکسی اجازه نشستن روی این جایگاه ها را ندارد! به نظرتان این قوانین چه هستند و مسافران خوش شانسی که روی جایگاه های کنار خروج اضطراری می نشینند چه ویژگی هایی باید داشته باشند؟ در ادامه با خبرنگاران همراه باشید.

چه کسانی اجازه دارند روی جایگاه های کنار خروج اضطراری هواپیما بنشینند؟

هرکس که تابحال سفر هوایی را تجربه نموده باشد می داند که تمام جایگاه های هواپیما مثل هم نیستند و بعضی از جایگاه ها هواداران بیشتری دارند. مثلا جایگاه کنار پنجره یکی از محبوب ترین جایگاه هاست و بیشتر مسافران دوست دارند روی این جایگاه بنشینند. از طرفی جایگاه وسط زیاد محبوب نیست و اگر بنا به انتخاب باشد هیچ کس دوست ندارد روی این جایگاه بنشیند. مسافرانی هم که همراه با بچه هایشان سفر می نمایند ترجیح می دهند به سرویس بهداشتی نزدیک تر باشند تا در مواقع لزوم بتوانند خودشان را راحت تر به دستشویی برسانند. البته بیشتر ما چون با بلیط اکونومی سفر می کنیم حق انتخاب جایگاه نداریم و این موضوع بیشتر به شانس ما بستگی دارد. اما در حال حاضر بعضی ایرلاین ها امکان انتخاب جایگاه را برای مسافران خود فراهم نموده اند و مسافران هنگام رزرو بلیط هواپیما می توانند جایگاه شان را انتخاب نمایند. با این حال، ردیف جایگاه های کنار خروج اضطراری برای همه مسافران قابل انتخاب نیست و مسافران باید واجد شرایط لازم باشند تا بتوانند روی این جایگاه ها بنشینند. به مهمانداران و کارکنان ایرلاین دستورالعمل های خاصی در این مورد ابلاغ شده است تا مسافران خاصی را روی این جایگاه بنشانند. البته این دستورالعمل ها به علت مسائل امنیتی و برای حفظ جان مسافران وجود دارد. به این ترتیب، حتی اگر مسافری این جایگاه ها را انتخاب نموده باشد و واجد شرایط لازم نباشد مهمانداران این اجازه را دارند که جای او را عوض نمایند.

مزایای نشستن روی جایگاه های کنار خروج اضطراری چیست؟

مسافرانی که زیاد با هواپیما سفر می نمایند خوب می دانند که فضای کافی برای قرار دادن پا نعمت بزرگی محسوب می گردد. اگر فضای کافی برای قرار دادن پاها وجود نداشته باشد باعث خستگی و اذیت شدن در سفر می گردد. یکی از مزیت های نشستن روی جایگاه های کنار خروج اضطراری این است که فضایی بسیار زیاد برای قرار دادن و دراز کردن پاها وجود دارد.

البته اگر امکان انتخاب جایگاه برای شما وجود دارد به مقدار و مدل هواپیما هم دقت کنید. در هواپیماهای بزرگ و پهن پیکر انتخاب این جایگاه ها برترین انتخاب است، چون هم فضای کافی در جلوی جایگاه وجود دارد و هم جایگاه ها کاملا به عقب خم می شوند. اما در هواپیماهای کوچک به علت فضا و فاصله کم بین جایگاه ها، ممکن است این جایگاه ها زیاد به عقب خم نشوند و از این بابت برایتان مشکل ساز شوند.

مزیت بعدی جایگاه های کنار خروج اضطراری در واقع، مهم ترین مزیت است. در صورتی که سانحه هوایی رخ بدهد فرصتی بسیار کوتاه (در حد چند ثانیه) برای خارج شدن از هواپیما وجود دارد. مسلما می توان حدس زد که در هنگام سانحه مسافران دستپاچه می شوند و ممکن است جلوی همدیگر را بگیرند و مانع از خروح سریع از هواپیما شوند. اگر شما روی جایگاه های کنار خروج اضطراری نشسته باشید و خدای نانموده اتفاق و سانحه ای رخ بدهد اولین نفر خواهید بود که از هواپیما خارج می شوید و نجات پیدا می کنید! مزیت بسیار مهمی است، نه؟

چه کسانی می توانند روی این جایگاه ها بنشینند؟

همان طور که گفتیم در صورت بروز سانحه هوایی درب های خروج اضطراری باز می شوند و مسافران باید بلافاصله از هواپیما خارج شوند. سرعت در تخلیه مسافران بسیار حائز اهمیت است و باعث نجات جان تعداد بیشتری از مسافران می گردد. بنابراین فردی که روی این جایگاه ها می نشیند باید سرعت عمل بالایی در هنگام سانحه داشته باشد تا مانع از خروج سایر مسافران نگردد. بعلاوه مسافران این ردیف جایگاه ها باید بیشتر از 15 سال سن داشته باشند و نشستن بچه ها روی این جایگاه اکیدا ممنوع است. تصور کنید در صورت بروز سانحه هوایی مسافرانی که روی این جایگاه ها نشسته اند بسیار کند عمل نمایند و عملا سر راه بقیه را بگیرند! در سوانح هوایی زمان اهمیتی فوق العاده بالا دارد و هر یک ثانیه می تواند باعث نجات جان مسافران گردد. بنابراین ایرلاین قوانینی تدوین نموده اند تا احتمال به خطر افتادن جان مسافران را به حداقل برسانند. یکی از این قوانین امنیتی در خصوص جایگاه های کنار خروج اضطراری است.

هرچند ممکن است هر ایرلاین قوانین خاص خود را داشته باشد اما به طور کلی نشستن روی جایگاه های کنار خروج اضطراری برای این مسافران ممنوع است:

  • بچه ها زیر 12 سال (گاهی زیر 15 سال)
  • نوزادان
  • بچه ها و نوجوانان بدون همراه
  • مسافرانی که محدودیت های جسمی و ذهنی دارند و قادر به عکس العمل و خروج سریع از هواپیما نیستند
  • مسافرانی که با حیوان خانگی شان سفر می نمایند و حیوان خانگی را با خود به داخل کابین آورده اند
  • مسافرانی که به زبان هایی غیر از زبان بین المللی یا زبان مهمانداران صحبت می نمایند (در مواقع اورژانسی مسافران باید دستورالعمل های امنیتی مهمانداران را بشنوند و طبق آن عمل نمایند)
  • مسافرانی که نیازمند یاری و دستیار شخصی هستند و برای خروج از هواپیما نیازمند یاری هستند
  • مهمانداران موظف هستند برای حفظ امنیت پرواز و جان مسافران این شرایط را به دقت کنترل نمایند. بنابراین حتی اگر مسافری جایگاه اش را کنار درب خروجی رزرو نموده باشد و واجد شرایط لازم نباشد مهمانداران اجازه نشستن روی این جایگاه ها را به او نمی دهند.

منبع: tripsavvy.com

منبع: الی گشت

به "چه کسانی اجازه دارند روی جایگاه های کنار خروج اضطراری هواپیما بنشینند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چه کسانی اجازه دارند روی جایگاه های کنار خروج اضطراری هواپیما بنشینند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید