همکاری ایران و ترکمنستان در حوزه برق ادامه دارد

به گزارش وبلاگ آموزش شبکه، وزیر نیرو با معاون نخست وزیر در امور عمرانی، انرژی و آب و برق ترکمنستان درباره همکاری دوجانبه در حوزه برق گفت وگو کرد.

همکاری ایران و ترکمنستان در حوزه برق ادامه دارد

آنها توسعه همکاری در زمینه تبادل انرژی الکتریکی، صدور خدمات فنی و مهندسی کالاهای برقی ایرانی به ترکمنستان و توسعه اتصالات شبکه های برق دو کشور به یکدیگر را آنالیز کردند.

سال 1400 سال واردات برق برای ایران بود؛ تیرماه بود که سخنگوی صنعت برق اعلام نمود واردات برق به 1,8 برابر سال گذشته رسیده است.؛ مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق گفته است: به طور متعارف بین 400 تا 500 مگاوات واردات داشته ایم، اما سال جاری به عدد 650 مگاوات هم رسیده و قطعاً طی روزهای آینده به 700 مگاوات هم خواهد رسید که تقریباً 1.8 برابر سال گذشته است.

صنعت برق از بهمن ماه 1399، خاموشی هایی را تحمل کرد و همان زمان دولت تصمیم گرفت برق از آذربایجان و ترکمنستان وارد کند و به نظر می رسد که این راستا تا بهبود شرایط صنعت برق ادامه داشته باشد. به گفته سخنگوی صنعت برق، از 20 خرداد واردات برق از جمهوری آذربایجان شروع شد؛ به این صورت که با سنکرون شدن خطوط انتقال برق مغان به شبکه برق جمهوری آذربایجان، واردات برق از این کشور شروع شد. هم اکنون 73 مگاوات برق از این خط انتقال به شبکه داخلی ایران تزریق می گردد. اندازه برق وارداتی از این خط انتقال تا 130 مگاوات در ساعت پیک مصرف قابل افزایش است. هم چنین حدود 140 مگاوات برق از ترکمنستان برای تأمین احتیاج کشور وارد می گردد.

چند روز قبل، مدیرعامل شرکت توانیر در نشست تخصصی مدیران صنعت برق و انرژی که در سالن اجتماعات وزارت نیرو با حضور علی اکبر محرابیان، وزیر نیرو برگزار گردید، درباره برنامه تامین برق دولت سیزدهم گفته است: کاهش روشنایی معابر، پارک ها و جاده های بین شهری به اندازه 300 مگاوات که باعث کاهش 1.5 میلیون لیتری مصرف سوخت می گردد، کاهش مصرف انرژی ادارات و توقف فعالیت مراکز مجاز استخراج رمزارز که باعث کاهش روزانه 3 میلیون لیتر سوخت می گردد و به مدار آمدن خط دوم ترکمنستان و افزایش واردات از این کشور که باعث کاهش روزانه یک میلیون لیتری سوخت می گردد، از دیگر برنامه های صنعت برق برای زمستان سال جاری به شمار می رود.

همچنان برق مسائل جدی دارد و فعالان این حوزه به سرمایه گذاری دولت در صنعت برق و توسعه زیرساخت های عمرانی تاکید می نمایند و از واقعی شدن قیمت برق می گویند.

منبع: اتاق بازرگانی ایران

به "همکاری ایران و ترکمنستان در حوزه برق ادامه دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همکاری ایران و ترکمنستان در حوزه برق ادامه دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید