قیمت لیر 12 دی 1400، لیر مقرون به صرفه می گردد؟

به گزارش وبلاگ آموزش شبکه، لیر ترکیه روز یکشنبه قیمت دو هزار و 220 تومانی را برای خود به ثبت کرد. قیمت لیر ترکیه نسبت به روز گذشته 10 تومان کاهش داشت.

قیمت لیر 12 دی 1400، لیر مقرون به صرفه می گردد؟

با آغاز سال نو میلادی نرخ لیر ریزش چندانی نداشته است. امروز ارزش لیر در برابر دلار به 13.32 رسید و پیش بینی ها نشان می دهد تا سه روز آینده این برابری تغییر نکند.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، رجب طیب اردوغان در سخنرانی خود در استانبول می گوید: از تمامی شهروندان می خواهم پس انداز خود را به پول خودمان (لیر) ذخیره نمایند و خرید و فروش و تجارتشان را با پول ملی ترکیه انجام دهند.

او تاکید نمود: فراموش نکنیم، مادامی که پول خود را شاخص قرار ندهیم، محکوم به غرق شدن هستیم. لیر ترکیه پول ما و واحدی است که با آن پیش خواهیم رفت؛ نه ارزهای خارجی.

اردوغان در صحبت با یک گروه تجاری، هم چنین از مردم ترکیه خواست دارایی های طلای خود را به نظام بانکی بدهند و بار دیگر بر این ادعای خود تاکید نمود که نرخ کم بهره، علت تورم است.

رئیس جمهوری ترکیه شرح می دهد: ما مدتی است که نبرد نجات اقتصاد ترکیه از چرخه نرخ بهره و تورم بالا را در پیش گرفته ایم و آن را به وسیله سرمایه گذاری، اشتغال، فراوری، صادرات و مازاد حساب جاری در جهت رشد قرار داده ایم.

اردوغان در نهایت می گوید: نرخ های بهره یک روز بالا و یک روز پایین می آیند؛ دوستان من، بیایید این را از اذهان خود حذف کنیم. نرخ های بالای بهره تنها ثروتمندان را ثروتمندتر و فقرا را فقیرتر می نماید.

سیاست تزریق دلار برای حفظ ارزش پول ملی در ایران نیز اجرایی شد اما نتوانست ارزش پول ملی و قیمت دلار را کنترل کند. پیش بینی می گردد که ترکیه به این شرایط دچار گردد و ارزش لیر کاهش پیدا کند.

منبع: تجارت نیوز

به "قیمت لیر 12 دی 1400، لیر مقرون به صرفه می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قیمت لیر 12 دی 1400، لیر مقرون به صرفه می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید