عرضه خودرو به بورس به ضرر مصرف کننده تمام می گردد

به گزارش وبلاگ آموزش شبکه، معمارباشی درمورد طرح عرضه خودرو به بورس گفت: کشف قیمت تعادلی خودرو در بورس به ضرر مصرف کننده تمام خواهد شد.

عرضه خودرو به بورس به ضرر مصرف کننده تمام می گردد

به گزارش گروه مالی وبلاگ آموزش شبکه، سهیل معمارباشی، مدیرکل دفتر خودرو و نیرو محرکه وزارت صمت در مصاحبه تلفنی با برنامه گفتگوی مالی در رابطه با طرح عرضه خودرو به بورس کالا گفت: ما طی پنج جلسه ای که با کارگروه کمیسیون صنایع مجلس داشتیم جزئیات این طرح را آنالیز کردیم.

وی اضافه نمود: این طرح اشکالات زیادی داشت و اصلاحات بسیار زیادی هم روی آن انجام شد، اما نکته قابل تأمل این است که کشف قیمت تعادلی خودرو در بورس به ضرر مصرف کننده تمام خواهد شد.

معمار باشی در شرح بیشتر این مطلب گفت: الان با اینکه عرضه محدود است، اما باز هم مصرف کنندگان، خودرو را با قیمت تقریباً مناسبی از خودروساز تحویل می گیرند که از نظر ما این قیمت مناسب نیست و خودروسازان را متضرر می نماید کمااینکه طی شش ماه اخیر هم حدود 11 هزار میلیارد تومان زیان کردند.

وی معتقد است که ورود خودرو به بورس در شرایطی که عرضه نامحدود نیست و کالا ها همگن نیستند، قیمت ها را از قیمت های فعلیِ حاشیه بازار هم به شدت بالاتر خواهد برد و در چنین شرایطی سیاستگذار یا باید معاملات را باطل کند یا اینکه اجازه دهد خرید و فروش ها انجام شوند.

مدیرکل دفتر خودرو و نیرو محرکه وزارت صمت با انتقاد از اینکه این طرح برای خودروسازان نفعی ندارد گفت: به دلیل اینکه سازوکار کنترلی و نظارتی بورس چندان مناسب نیست، لذا حاشیه بازار بهتر می تواند جواب دهد.

معمار باشی توضیح داد: آیا الان خریداران کالا های دیگر بورس راضی هستند که ما خودرو را هم به بورس عرضه کنیم؟!

کالا هایی که هم اکنون در بورس عرضه می شوند کالا های ساده ای هستند و قیمتشان هم به راحتی کشف می گردد، اما درمورد خودرو این موضوع نگران کننده است، چراکه نه تنها تولیدکننده نفع نمی برد بلکه به ضرر مصرف کننده هم تمام خواهدشد.

وی اضافه نمود: این طرح مجلس شاید بخشی از مسائل را حل نماید، اما مشکل بازار خودرو حل نخواهد شد و حتی ممکن است شرایط را از این هم بدتر کند.

در ادامه، امیر اعتمادی، کارشناس بازار بورس و سرمایه گفت: بنده تا جایی با این طرح موافقم که شرایط کلی برای ورود به بورس کالا مهیا گردد. ما فلزات و پتروشیمی را هم وارد بورس کالا کردیم، اما آیا اثری هم داشت و دلالی حذف شد؟!

وی با تأکید بر ضرورت تعادل عرضه خودرو برای منصفانه شدن قیمت ها در بازار گفت: اگر خودرو را به بورس کالا عرضه کنیم، اما واردات همچنان ممنوع باشد قیمت منصفانه ایجاد نخواهدشد.

این کارشناس بازار سرمایه، هدف از عرضه کالا به بورس را ساماندهی عرضه و تقاضا اعلام کرد و گفت: درست است که این طرح مانند قرعه کشی تا حدودی از تقاضای کاذب جلوگیری می نماید، اما متقابلاً ساماندهی عرضه هم باید در طرح دیده گردد.

اعتمادی در بخش دیگر به موضوع آزادسازی واردات خودرو هم اشاره و اعلام کرد: بعضی مسئولان می گویند واردات خودرو باعث جهش ارزی می گردد درصورتیکه تجربه به ما ثابت نموده که این اتفاق نمیفتد.

کارشناس بازار بورس و سرمایه گفت: بعضی مسئولان اجرایی دنبال این هستند که کار ها طوری پیش رود که این انحصار از بین نرود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "عرضه خودرو به بورس به ضرر مصرف کننده تمام می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عرضه خودرو به بورس به ضرر مصرف کننده تمام می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید