جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز شنبه 27 دی ماه 99

به گزارش وبلاگ آموزش شبکه، بورس در بین دو تعطیلی قرمزپوش است. شاخص کل صبح امروز شنبه 27 دی ماه در ادامه فرایند هفته گذشته، این بار با ریزش 27 هزار واحدی در 30 دقیقه ابتدای بازار امروز روبرو شد. شاخص کل تا این لحظه 2.19 درصد کاهش داشته و به مرز یک میلیون و 200 هزار واحد رسیده است که کمترین رقم در نیمه دوم سال به شمار میرود. در همین ساعات شاخص هم وزن کاهش 1.16 درصدی را پشت سر گذاشته که نشان می دهد شرکت های کوچک با حجم معاملات پایین، از قانون حجم مبنا یاری گرفته و کاهش قیمت کمتری نسبت به شرکت های عظیم دارند. فارس، فملی، فولاد، تاپیکو، وبملت، شپنا و ومعادن بیشترین تاثیر را در ریزش بازار امروز گذاشته اند. با توجه به تعطیلی فردا، احتمالا امروز شاهد حجم معاملات بسیار ناچیزی در بورس باشیم.

جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز شنبه 27 دی ماه 99

بورس قرمزپوش در بین التعطیلین

به گزارش وبلاگ آموزش شبکه، در ساعات ابتدایی بازار امروز از مجموع 313 نماد معامله شده در بورس، 72 نماد در مدار صعودی حرکت می نمایند و 241 نماد ارزش سهام خود را از دست داده اند. بعلاوه در بازار فرابورس از مجموع 221 نماد معامله شده در ساعات اولیه، 152 نماد فرایند نزولی دارند و شاهد رنگ سبز برای 69 نماد روی تابلو هستیم. به طور کلی امروز حدود 70 درصد بازار قرمزپوش هستند و به فرایند نزولی روز های خاتمهی هفته گذشته ادامه می دهند.

نقشه بازار در ابتدای معاملات روز شنبه 27 دی ماه (برای مشاهده در ابعاد بزرگتر، روی عکس کلیک کنید)

نقشه بازار مثل هفته گذشته قرمزپوش است و نماد های سبزرنگ در این بازار کمتر به چشم می آیند و چندتایی از آن ها در گروه خودرو و ساخت قطعات قرار دارند. امروز در ساعات اولیه، خودرو و خساپا نزدیک به قیمت روز گذشته معامله می شوند و دیگر نماد های گروه از جمله خگستر، خزامیا و خپارس عموما نزولی هستند. در بینشان چند نماد مثل خمهر، خنصیر، خموتور و خمهر با صف خرید در بازار خون آلود امروز سبزرنگ شده اند. در گروه محصولات دارویی فرایند نزولی برکت همچنان ادامه دارد. اغلب نماد های این گروه در ساعات اولیه بازار دارای صف فروش هستند و تنها چند نماد مثل داوه، دیران و دارو از این فرایند نزولی فرار نموده اند. در گروه فلزات اساسی اغلب نماد ها به جز زنگان و فمراد صف فروش دارند و تا پنج درصد ارزش سهام خود را از دست داده اند. محصولات شیمیایی به جز شپلی و شفارا شرایط مشابهی را تجربه می نمایند و همگی با صف فروش به استقبال سهامدارانشان آمده اند. در گروه بانک ها شرایط متفاوتی را شاهد نیستیم و تنها وپاسار و وکار صف فروش ندارند. در بین سرمایه گذاری ها حال وسپهر و وخارزم خوب است. صندوق های ETF امروز بیش از پنج درصد ارزش سهام خود را از دست داده اند. در بین انبوه سازی ها آ س پ، ثبهساز، ثرود و ثعمتا تنها نماد های سعودی هستند. گروه سیمان هم چند نماد سبزرنگ مثل سبهان، سدور، سقاین و سنیر دارد. پالایشگاه ها همگی صف فروش هستند و دیگر گروه ها مثل غذایی ها، نهاد های اقتصادی، زراعت، بیمه ها، عرضه برق و گاز، کانی غیرفلزی، کاشی و سرامیک، قندی ها، ساخت محصولات فلزی و استخراج کانه های فلزی تماما قرمزپوش هستند.

تشکیل صف فروش در دو سوم نمادها

شرایط بازار امروز حتی از روز های سه شنبه و چهارشنبه هفته گذشته هم سخت تر به نظر می رسد. نماد هایی که بیش از سه درصد ریزش قیمت را تجربه می نمایند به 80 درصد بازار سرمایه رسیده و حدود دو سوم نماد های یعنی 67 درصد بازار در صفف روش قرار دارند. ارزش کل صف های فروش رقمی حدود پنج هزار و 650 میلیارد تومان است که در دو ماه اخیر بی سابقه به شمار میرود. در طرف مقابل 51 نماد یعنی هشت درصد بازار صف خرید دارند و مجموع ارزش صف های خرید حدود 880 میلیارد تومان است.

فملی؛ سنگین ترین صف فروش بازار

رکوردشکنی قیمت مس و افزایش آمار فروش و گزارش های عملکرد ماهانه اهمیتی برای سهامداران بورس ندارد. چراکه با وجود همه اینها، فملی، نماد شرکت ملی صنایع مس ایران در صدر لیست سنگین ترین صف فروش بازار قرار گرفته است. در کنار او وتوصا با اختلاف ناچیزی ایستاده و هر دو آن ها حدود 139 میلیارد تومان صف فروش دارند. حدود یک هفته است که نماد گروه سرمایه گذاری توسعه صنعتی ایرانی به چنین وضعیتی دچار شده. بعد از این دو، کدما با صف فروش 114 میلیارد تومانی در رتبه سوم قرار گرفته است. کاما، خبهمن، دانا، بترانس، سمگا، گدنا، کرمان و شتوکا دیگر نماد های دارای صف فروش سنگین در بازار امروز هستند.

خموتور؛ سنگین ترین صف خرید بازار

صرف نظر از نماد های سپیدار و چخزر که مدت زیادی از عرضه اولیه آن ها نمی گذرد، امروز خموتور، نماد شرکت موتورسازان تراکتورسازی ایران با صف خرید 63 میلیارد تومانی در صدر لیست نه چندان بلند صف های خرید قرار گرفته است. کمند با صف 51 میلیون تومانی در رتبه دوم و پارند با صف 35 میلیارد تومانی در رتبه سوم قرار گرفته است. سیتا، فجام، چکاوه، رافزا، غگیلا، شصدف و زفکا از دیگر نماد های دارای صف خرید در بازار قرمزپوش امروز هستند.

ریزش 42 هزار واحدی شاخص، نتیجه بی اعتمادی به بورس

شاخص کل بورس تهران در خاتمه معاملات امروز شنبه 27 دی ماه با ریزش دوباره 43 هزار و 43 واحدی به رقم یک میلیون و 186 هزار و 793 واحد عقب نشینی کرد. این رقم پایین ترین سطح شاخص کل در نیمه دوم سال به شمار میرود و حتی از کف قبلی هم پایین تر است. شاخص کل امروز 3.5 درصد و شاخص هم وزن حدود 2.27 درصد کاهش داشت که این اختلاف در نتیجه پر نشدن حجم مبنا در نماد های کوچک بازار است. امروز اغلب نمادها در کاهش شاخص کل سهیم بودند، اما با توجه به ارزش بالای فارس، فولاد، فملی، کگل، شستا، تاپیکو و کچاد، این نمادها بیشترین تاثیر را در ریزش بورس داشتند.

نقشه بازار در خاتمه معاملات روز شنبه 27 دی ماه (برای مشاهده در ابعاد بزرگتر، روی عکس کلیک کنید)

نقشه بازار در خاتمه معاملات امروز حرفی برای گفتن باقی نگذاشت. گروه صندوق های سرمایه گذاری ETF تنها گروهی بود که صف فروش نداشت و معاملاتش در جریان بود. همین موضوع باعث شده این گروه به صدر بیشترین آمار معاملات برسد. شرایط برای دولتی ها بسیار سخت بود. تا جایی که دارا یکم 10 درصد و پالایش 8.3 درصد دیگر سقوط کردند. قیمت هر واحد دارا یکم در حال بازگشت به زمان پذیره نویسی است. پالایش یکم هم تا اینجای کار 45 درصد ضرر نصیب مشتریانش نموده و سرمایه شان را نصف نموده است. دیگر صندوق های ETF سهامی هم امروز بیش از پنج درصد ارزش خود را از دست دادند. خودرویی ها نسبت به دیگر گروه ها شرایط بهتری داشتند. خودرو دچار صف فروش نشد، اما 3.5 درصد ارزش خود را از دست داد. خفناور، خموتور، تشتاد و خپویش از معدود نماد های سبزرنگ این گروه و کل بازار بودند. فلزات اساسی به جز زنگان و میدکو که در نزدیکی قیمت روز گذشته معامله شدند، عمگی صفف روش داشتند. محصولات شیمیایی به جز شرنگی، شکلر و شپلی شرایط مشابهی را تجربه کردند. در بین دارویی ها، دتوزیع، ددام و دارو با صف خرید در بازار قرمزرنگ سهامدارانشان را مسرور کردند، اما دیگر نماد ها همگی صف فروش داشتند. بانک ها و موسسات اعتباری، انبوه سازی ها، فرآورده های نفتی، هولدینگ ها، نهاد های اقتصادی، حمل و نقل، بیمه ها، استخراج کانه های فلزی، رایانه، زراعت، ماشین آلات، لاستیک و پلاستیک، عرضه برق و گاز، کاغذی ها و لیزینگ ها گروه های سراسرقرمز رنگ بازار امروز بودند که اغلب نمادهایشان صف فروش داشتند.

کاهش چشمگیر ارزش معاملات به 10 هزار میلیارد

معامله گران بورس امروز حدود هشت میلیون و 640 هزار سهام و اوراق اقتصادی را در قالب 830 هزار معامله به ارزش هفت هزار و 54 میلیارد تومان دادوستد کردند. حتی با در نظر گرفتن معاملات سه هزار و 801 میلیارد تومانی فرابورس، ارزش کل معاملات امروز بازار سرمایه به رقمی حدود 10 هزار و 855 میلیارد تومان می رسد که کاهش چشمگیری نسبت به هفته گذشته دارد. چنین کاهش نشان می دهد اعتماد به بورس روز به روز کمتر می گردد. امروز نماد های شستا، خودرو، ثبهساز، خساپا، ولپارس، امین و وخارزم پرتراکنش ترین نماد های بورسی بودند و این لیست در بازار فرابورس در اختیار نماد های چخزر، وسپهر، سپیدار، آریا، بگیلان، رافزا و زنگان بود.

منبع: فرارو

به "جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز شنبه 27 دی ماه 99" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز شنبه 27 دی ماه 99"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید