شش دلیل احتمالی خستگی شدید و چگونگی مقابله با آن

به گزارش وبلاگ آموزش شبکه، چنانچه در تمام طول روز احساس خستگی داشته، به حدی که قادر نبوده بر روی کارهای روزانه خود تمرکز نمایید، احتمال آن می رود که دچار خستگی مفرط شده باشید. این مقاله اطلاعاتی را در مورد بعضی از متداول ترین علل خستگی شدید

شش دلیل احتمالی خستگی شدید و چگونگی مقابله با آن

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

چنانچه در تمام طول روز احساس خستگی داشته، به حدی که قادر نبوده بر روی کارهای روزانه خود تمرکز نمایید، احتمال آن می رود که دچار خستگی مفرط شده باشید. این مقاله اطلاعاتی را در مورد برخی از متداول ترین علل خستگی شدید همراه با چند نکته جهت غلبه بر آن فراهم ساخته است.

روزهایی وجود دارد که احساس خستگی بسیار زیاد پس از یک روز پر جنب و جوش در خانه و یا محل کار خود می کنید. این نوع خستگی طبیعی است، به طوریکه پس از استراحت، مجدداً نیروی خود را بازمی یابید. با این حال، برخی افراد حتی پس از بیدار شدن از چند ساعت خواب و یا حتی پس از پیاده روی برای چند دقیقه احساس خستگی شدیدی می نمایند. چنین نوع خستگی که به نظر می رسد دلیل روشنی ندارد را خستگی مفرط گویند. این شرایط با داشتن سطوح انرژی پایین، ضعف، بی توجهی و ناتوانی در تمرکز و به اتمام رساندن وظائف معین می گردد.

علل احتمالی

تنها یک دلیل خاص نمی تواند دلیل خستگی بیش از حد باشد. دلایل بسیاری می توانند فرد را با از دست دادن نیرو، و یا سطوح پایین انرژی روبرو سازند. اجازه دهید نگاهی به برخی از این علل خستگی شدید و مفرط بیاندازیم.

بیماری

خستگی شدید ممکن است نشانه وجود بیماریهای خاصی بوده و از اینرو زمانی که شخصی احساس خستگی می نماید بهتر است که با یک پزشک مشورت نموده تا معاینه دقیقی از وی به عمل آمده و به دلیل ریشه ای آن پی برده گردد.

کم خونی

دیابت

کم کاری تیروئید

بیماری های قلبی

مسائل ریوی

لوپوس اریتماتوس سیستمیک (SLE)

سندرم خستگی مزمن

سرطان

بیماری های دیگری که ممکن است موجب خستگی شوند، مونونوکلئوز عفونی، بیماری کلیوی، هپاتیت، آنفولانزا، مالاریا، بیماری انسدادی مزمن ریوی (COPD)، فیبرومیالژی، آرتریت روماتوئید، اچ آی وی (HIV)، و غیره را شامل می شوند.

مسائل روانی

مسائل روانی هم ممکن است عاملی مؤثر در این امر باشند. افرادی که متحمل آشفتگی عاطفی هستند، به احتمال زیاد در اغلب اوقات احساس خستگی می نمایند. این امر بعلاوه ممکن است سلامت کلی آنها را تحت تأثیر قرار دهد. مطالعات اجرا شده نشان می دهند افرادی که دچار افسردگی و ناراحتی شده اند، ممکن است از خستگی مزمن رنج ببرند. در این بخش شرایطی که ممکن است موجب از دست رفتن نیرو و یا خستگی شوند را معرفی می نماییم. افرادی که برای مدت زمانی طولانی دچار خستگی می شوند لازم است که در پی یاری پزشکی باشند. ضرورت دارد که دلیل اصلی آن تشخیص داده گردد. درمان ممکن است شامل دارو درمانی همراه با ایجاد تعدیل و تغییراتی در سبک زندگی باشد. چنانچه دلیل آن، روحی روانی و یا ناشی از استرس باشد، بیمار ممکن است مجبور به گذراندن جلسات مشاوره با یک روانپزشک حاذق باشد. افسردگی

اضطراب

بی اشتهایی

پرخوری

غم

استرس

دارو

افرادی که به اسم بخشی از درمان هر بیماری مزمن دارو مصرف می نمایند، هم احتمال دچار شدن به خستگی شدید در آنها می رود. مطالعات اجرا شده نشان می دهند که سوء مصرف دارو و یا استفاده طولانی مدت از برخی داروها ممکن است موجب خستگی و پایین آمدن سطوح انرژی در فرد شوند. این داروها موارد ذیل را شامل می شوند:

داروهای استروئیدی

داروهای ضد افسردگی

داروهای ضد اضطراب

آرام بخش ها

داروهای ضد فشار خون

بیشتر بخوانید:علائم و علل خستگی عضلات

سبک زندگی ناسالم

سبک زندگی ناسالم هم یکی از مهمترین عوامل مؤثر در این امر می باشد. در عصر امروز، که زندگی پرمشغله و با سرعت سرسام آوری را در پیش داریم، زمانی برای استراحت و یا ورزش مناسب وجود ندارد. علاوه بر آن، بیشتر مردم از رژیم غذایی سالمی پیروی نمی نمایند. کمبود مواد مغذی و ویتامین های ضروری در بدن، به طرق بسیاری به ما آسیب می رسانند. هنگامی که در اغلب اوقات احساس خستگی داریم، انرژی لازم برای انجام فعالیتهای روزانه خود را نخواهیم داشت.

بیشتر بخوانید:5 راه برای داشتن یک شیوه زندگی سالم

استرس در محل کار

به وسیله مطالعات اجرا شده، معلوم گشته که استرس مرتبط با کار یکی از علل کلیدی خستگی شدید است. با افزایش رقابت و فشار کاری، ساعتهای طولانی تری را به منظور تمام کردن کارهای خود در محل کار سپری می کنیم. و این امر می تواند موجب استرس زیادی در ما گردد. بار کاری بیش از حد، تغییرات مداوم، عدم رضایت کاری، بروز مسائلی با همکاران و مافوق های خود، تنش و فشار از دست دادن کار و غیره موجب بروز استرس شده که آن هم به نوبه خود ممکن است بر سلامت جسمی و بعلاوه روحی ما به شکلی بد اثر گذارد. از آنجا که بدن ما به گونه ای برنامه ریزی شده است که به هنگام شب به خواب رود، و در طول روز به کار مشغول باشد، افرادی که در شیفتهای شب کار می نمایند، بیشتر اوقات دچار خستگی و دیگر مسائل مرتبط با سلامتی می شوند.

مسائل خواب

آپنه خواب یا ایست موقت تنفسی در حین خواب یکی از دلایل عمده نداشتن خواب مناسب است. به دلیل تنگ بودن نای، فرد قادر به تنفس صحیح نبوده و ممکن است خروپف هم در او مشاهده گردد. این امر سطوح اکسیژن موجود در بدن را کاهش داده که موجب بروز مسائل و عوارض مختلفی می گردد. اشکال در تنفس در نتیجه نداشتن خواب مناسب خواهد بود که به نوبه خود موجب ایجاد خستگی خواهد شد. بی خوابی، تغییر در شیفت های کاری و رفلکس ازوفاژیت، برخی از مسائل دیگری هستند که پشت مسائل خواب بوده و ممکن است بعلاوه منجر به خستگی و استرس شوند.

رهنمودهایی جهت غلبه بر خستگی

همواره بهتر است پیش از اقدام برای انجام هرگونه درمانی، با یک پزشک مشورت نمایید. هنگامی که دلیل پشت خستگی تان تشخیص داده شد، پزشک طبق آن داروهایی را تجویز خواهد نمود. در ادامه چند نکته ای که به شما در کاهش اثر خستگی یاری می نمایند را معرفی می کنیم.

خواب خوبی داشته باشید، به این دلیل که برای بدن ما بسیار لازم است. یک بزرگسال بایستی روزانه حداقل 7 ساعت خواب داشته باشد.

از مصرف بیش از حد کافئین خودداری نمایید.

سیگار نکشید.

انجام مناسب ورزش و پیروی از رژیم غذایی سالم نه تنها شما را از خستگی می رهاند، بلکه به شما در بهبود سلامت کلی تان یاری هم خواهد نمود.

مدیریت استرس با یاری تکنیک های تمدد اعصابی مانند یوگا، فکری عالی خواهد بود.

افرادی که برای مدت زمانی طولانی دچار خستگی می شوند لازم است که در پی یاری پزشکی باشند. ضرورت دارد که دلیل اصلی آن تشخیص داده گردد. درمان ممکن است شامل دارو درمانی همراه با ایجاد تعدیل و تغییراتی در سبک زندگی باشد. چنانچه دلیل آن، روحی روانی و یا ناشی از استرس باشد، بیمار ممکن است مجبور به گذراندن جلسات مشاوره با یک روانپزشک حاذق باشد. طب سوزنی، آروماتراپی، تکنیک های تمدد اعصاب، یوگا و مدیتیشن هم ممکن است یاری ساز باشند. لازم است پیش از آنکه خستگی آسیب جدی بر بدنتان برجای گذاشته و منجر به بروز مسائل جدی دیگری گردد، تغییراتی را در سبک زندگی خود ایجاد کنید.

منبع: راسخون

به "شش دلیل احتمالی خستگی شدید و چگونگی مقابله با آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شش دلیل احتمالی خستگی شدید و چگونگی مقابله با آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید