خبرنگاران بزرگترین قالب شمش فولاد در مجتمع صنعتی اسفراین فراوری شد

به گزارش وبلاگ آموزش شبکه، بجنورد- خبرنگاران- سرپرست مدیریت تحقیق و توسعه مجتمع صنعتی فولاد اسفراین گفت: برای نخستین بار در کشور متخصصان این مجتمع صنعتی بزرگترین قالب شمش ریزی فولاد(کوکیل) را از نوع چدن خاکستری با وزنی در حدود 80 تن را فراوری کردند.

خبرنگاران بزرگترین قالب شمش فولاد در مجتمع صنعتی اسفراین فراوری شد

مهندس ابوالقاسم عوض پور روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار وبلاگ آموزش شبکه گفت: این کوکیل در فراوری شمش های فولادی سنگین وزن مورد استفاده قرار می گیرد.

وی اضافه نمود : با این فراوری این قالب (کوکیل) امکان فراوری قطعات سنگین همچون روتورهای مورد استفاده در صنایع نیروگاهی، شفت های عظیم مورد استفاده در صنایع سیمانی و رینگ ها و لوله های سنگین وزن به روش ریخته گری در خلاء (VSD) و یا شمش ریزی به روش ریخته گری از کف فراهم شد.

وی اضافه نمود: تمام مراحل طراحی، ساخت مدل، قالب گیری در ماسه و در نهایت ریخته گری آن در مجتمع صنعتی فولاد اسفراین توسط متخصصان این مجتمع صنعتی اجرا شده است .

عوض پور گفت: با توجه به ظرفیت 50 تنی پاتیل های موجود در کارگاه ذوب، در فراوری این کوکیل از روش ریخته گری همزمان از دو پاتیل استفاده شده که ضمن امکان فراوری کوکیل به وزن 80 تن با افزایش سرعت ریخته گری، کیفیت سطحی و داخلی کوکیل نیز بهبود قابل توجهی یافت.

عوض پور با بیان اینکه شرایط تحریم های ظالمانه و احتیاج صنایع راهبردی کشور به فراوری قطعات با وزن بالاتر ، فراوری این کوکیل 80 تنی را در دستور کار مجتمع صنعتی اسفراین قرار داد افرود: فراوری و بومی سازی این قطعه راهبردی با وزن 80 تن علاوه بر برطرف احتیاج های داخل این حوزه در هر قطعه 20 میلیارد ریال صرفه جویی ارزی دارد.

مجتمع صنعتی فولاد اسفراین از شرکت های زیر پوشش سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و عظیمترین فراوری کننده قطعات و مقاطع فولاد آلیاژی در خاورمیانه است که امکان ساخت 140 گونه فولاد آلیاژی را دارد و این مجتمع صنعتی به عنوان عظیمترین فراوری کننده قطعات و مقاطع فورج و ریخته گری سنگین و فوق سنگین فولاد آلیاژی، با داشتن متخصصان توانمند و فناوری پیشرفته، توانایی برطرف احتیاجهای راهبردی صنایع کشور در بخش های نفت و گاز، نیروگاهی، کشتی سازی و ماشین سازی، ریلی و صنایع معدن و فولاد را دارد.

ظرفیت اسمی فراوری در این مجتمع صنعتی تا قبل از افتتاح طرح توسعه در فروردین ماه امسال 80 هزار تن است که با افتتاح طرح توسعه این مجتمع صنعتی در 12فروردین 1400با دستور ویدئو کنفرانس رییس جمهوری ظرفیت اسمی فراوری در این واحد صنعتی به 120 هزار تن افزایش یافت.

برای اجرای طرح توسعه مجتمع فولاد اسفراین در استان خراسان شمالی در مجموع در دولت یازدهم و دوازدهم حدود 94 میلیون یورو و 130 میلیارد تومان اعتبار هزینه شد.

شهرستان 120 هزار نفری اسفراین در 60 کیلومتری جنوب شرقی بجنورد مرکز خراسان شمالی واقع شده است که به دلیل برخورداری از 2 مجتمع عظیم و مهم صنعتی فولاد و لوله گستر، قطب صنایع عظیم استان خراسان شمالی محسوب می گردد.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران بزرگترین قالب شمش فولاد در مجتمع صنعتی اسفراین فراوری شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران بزرگترین قالب شمش فولاد در مجتمع صنعتی اسفراین فراوری شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید