چرا نروژ در کنار پرازدحام ترین فرودگاهش یک شهر نو می سازد؟!

به گزارش وبلاگ آموزش شبکه، ساخت یک شهر نو در کنار فرودگاه

به نظرتان منطقی تر است که اول یک شهر وجود داشته باشد و بعد فرودگاه کنار آن ساخته شود یا آنکه در کنار یک فرودگاه شهری نو ساخته شود؟ این هم یکی از آن پرسش های مرغ و تخم مرغ است که ممکن است در نظر اول عجیب به نظر بیاید. اما گاهی یک فرودگاه آنقدر پررفت و آمد و شلوغ می شود که عملا نیاز به ساخت یک شهر نو را به وجود می آورد. این اتفاق در کشور نروز در حال رخ دادن است و در کنار فرودگاه بین المللی اسلو که مهم ترین فرودگاه این کشور است یک پارک کسب و کار ساخته می شود که بسیار هم مدرن و مجهز است. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید تا در مورد شهر فرودگاهی اسلو بیشتر بدانیم.

چرا نروژ در کنار پرازدحام ترین فرودگاهش یک شهر نو می سازد؟!

شهر فرودگاهی اسلو

فرودگاه بین المللی اسلو فرودگاه اصلی و بین المللی مرکز کشور نروژ ، اسلو است. در سال 2017 بیش از 27 میلیون مسافر از این فرودگاه برای جابجایی استفاده کردند و آن را به پررفت و آمدترین فرودگاه نروژ و دومین فرودگاه پرازدحام در کشورهای شاقتصادی تبدیل کردند. فرودگاه اسلو با شهر اسلو حدود 35 کیلومتر فاصله دارد و اکنون دولت نروژ در حال ساخت یک شهر نو در کنار فرودگاه است! این منطقه مسکونی قرار است در کنار فرودگاه اسلو و شهر Jessheim ساخته شود که در حال حاضر مقر شرکت های بزرگ است و در آینده به اصلی ترین قطب تجاری نروژ تبدیل خواهد شد. این شهر نو شهر فرودگاهی اسلو نام دارد که به اختصار OAC نامیده می شود. این شهر مدرن و نو در مساحتی حدود 100 هکتار ساخته می شود و تا 1000000 متر مربع نیز گنجایش توسعه و توسعه خواهد داشت. در شهر فرودگاهی اسلو هتل، مرکز همایش، رستوران، ادارات و شرکت های مختلف، قسمت های تجاری و تسهیلات ارتباطی و حمل و نقل وجود خواهد داشت. این پروژه شهرسازی منطقه ها اطراف را کاملا دگرگون خواهد کرد و باعث رونق اقتصادی منطقه خواهد شد. پروژه ساخت شهر فرودگاه اسلو را شرکت های نروژی Haptic Architects و Nordic Office of Architecture برعهده دارند که در دهه 90 پروژه توسعه و نوسازی فرودگاه اسلو را نیز انجام داده بودند. پیش بینی می شود ساخت شهر فرودگاهی اسلو باعث ایجاد هزاران شغل در طول فرآیند شود و در حال حاضر 23000 کارگر، مهندس و پیمانکار را به کار گرفته است. طبق برآوردها این نرخ تا زمان تکمیل پروژه در سال 2050 به دوبرابر افزایش پیدا خواهد کرد.

اولین شهر فرودگاهی با بهینه سازی انرژی

نکته ای که شهر فرودگاهی اسلو را تا این حد حائز اهمیت می کند بهینه سازی انرژی است. این شهر اولین شهر در شهرهای فرودگاهی است که در ساخت آن از اصول بهینه سازی مصرف انرژی استفاده شده است. یعنی زیرساخت های شهری آن تنها از انرژی های تنوپذیر استفاده می کند و با استفاده تکنولوژی های مدرن امکان زندگی پایدار و همیشگی انسان ها را فراهم می کند. انرژی مازاد یا کارائی به ساختمان های اطراف، جوامع و شهرها فروخته خواهد شد و اثر بسیار مثبتی بر محیط زیست خواهد گذاشت. علاوه بر این، اتومبیل ها و کلیه وسایل حمل و نقل در شهر فرودگاهی اسلو بدون راننده و با استفاده از انرژی الکتریسیته انجام خواهد شد و تمام نکات لازم جهت حفط محیط زیست در این شهر نو به کار گرفته خواهد شد.

پروژه های دوستدار محیط زیست

ساخت شهر فرودگاهی اسلو در راستای پروژه بزرگ نروژ برای اقتصاد مستقل از نفت است و گذار به سمت استفاده از انرژی های تنوپذیر است. استفاده از اتومبیل های برقی هم اکنون هم در بسیاری از شهرهای بزرگ نروژ متدال شده است و برنامه هایی نیز برای ساخت و استفاده از هواپیماهای برقی در دست اقدام است. به همین دلیل، ساخت شهری هوشمند که فناوری هایی مثل اتومبیل برقی و بدون راننده و بسیاری تکنولوژی های نو در آن منطقی به نظر می رسد.

سال گذشته، فرودگاه اسلو با ساخت ترمینال نوش که کاملا دوستدار محیط زیست بود در این زمینه پیشگام شد و اولین ترمینال فرودگاهی در این رده بندی شناخته شد. هدف از ساخت این ترمینال کاهش 50% مصرف انرژی فرودگاه است. ترمینال نو از چوب و سنگ های جنگل های پایدار تهیه شده است و پنجره های فرودگاه طوری طراحی شده اند که حداکثر نورآفتاب را به داخل بتابانند و به مسافران احساسی طبیعی تر بدهند. اکنون قرار است مسافرانی که به نروژ و اسلو سفر می کنند علاوه بر تجربه ترمینال فرودگاه دوستدار محیط زیست، تجربه یک شهر دوستدار محیط زیست را نیز داشته باشند.

شهر فرودگاهی اسلو از بسیاری جهات حائز اهمیت و قابل توجه است. این شهر قرار است استفاده از انرژی های تنو پذیر را در یک شهر قابل زیستن و با ساکنین معمولی به بوته آزمایش بگذارد. این شهر باعث کاهش مسافت فرودگاه اسلو و مرکز شهر شده است و قرار است یک مرکز تفریحی و شهری بدون اتومبیل باشد. علاوه بر مراکز تجاری و پارک مرکزی عمومی از فناوری های نوین در حمل و نقل عمومی شهر فرودگاهی اسلو استفاده خواهد شد. ساخت این شهر بدون شک پروژه ای بلندپروازانه است و تحولی بزرگ در صنعت شهرسازی مدرن ایجاد خواهد کرد. انتظار می رود ساخت این شهر اواخر سال 2019 آغاز شود و اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود نخستین ساختمان های شهر آینده تا سال 2022 تکمیل خواهند شد.

به اعتقاد مدیر تیم طراحی، ساخت این شهر فرصتی بی نظیر برای طراحی یک شهر نو از اول است. کمتر چنین فرصتی پیش می آید که یک شهر را از اول با اصول و قواعد مهندسی و شهرسازی درست و صحیح طراحی کرد و ساخت. در این شهر اصول مدرن شهرسازی مثل پیاده روها، تراکم جمعیت اصولی و حساب شده و ممنوعیت حضور اتومبیل های معمولی در شهر رعایت می شود. به لطف تکنولوژی ها و فناوری های نو در آینده ای نه چندان دور یک شهر سبز، پایدار و مدرن خواهیم داشت.

منبع: theculturetrip.com

منبع: الی گشت

به "چرا نروژ در کنار پرازدحام ترین فرودگاهش یک شهر نو می سازد؟!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا نروژ در کنار پرازدحام ترین فرودگاهش یک شهر نو می سازد؟!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید