آنالیز فرایند استخدام و برند کارفرمایی خبرنگاران

به گزارش وبلاگ آموزش شبکه، به نقل از تکراسا، مجموعه خبرنگاران با بیش از 40 میلیون بازدید ماهانه و فروش حدود 400 هزار کالا در روز، یکی از بزرگترین خرده فروشی های آنلاین در خاورمیانه است. قطعا چنین مجموعه ای به منابع انسانی کارآمدی احتیاج دارد تا بتواند فرایندهای خود را پیش ببرد. یکی از اصلی ترین بخش ها در منابع انسانی، استخدام نیرو و جذب افراد بااستعداد است.

آنالیز فرایند استخدام و برند کارفرمایی خبرنگاران

از نگاه یک سازمان، عموما جذب افرادی که به کار و ارزش سازمانی آن ها علاقه مند باشند و توانایی، استعداد و تجربه خوبی هم داشته باشند مهم ترین معیارها در نظر گرفته می شوند. از طرفی بیشتر افرادی که به دنبال کار می گردند (کارجو)، قصد دارند تا بیشترین مزیت، اعم از میزان حقوق، مزایا، کسب تجربه و… را داشته باشند. در وبلاگ آموزش شبکه این ارزش ها چه هستند و فرایند استخدام در این سازمان چگونه است؟

پیرو انتشار گزارش عملکرد سالانه وبلاگ آموزش شبکه در سال 1398، این مجموعه گزارش دیگری را تحت عنوان سرمایه انسانی وبلاگ آموزش شبکه منتشر نموده که در آن به ویژگی های منابع انسانی وبلاگ آموزش شبکه، ابزار، استخدام و… پرداخته است. در مقالات قبلی به ساختار منابع انسانی وبلاگ آموزش شبکه و راه حلهای آن در زمان رشد سریع پرداختیم. در این مقاله قصد داریم تا درباره فرایند استخدام و برند کارفرمایی (Employer Branding) وبلاگ آموزش شبکه صحبت کنیم.

فرایند ورود به وبلاگ آموزش شبکه چگونه است؟

از آنجایی که خرده فروشی های آنلاین زنجیره تأمین گسترده ای دارند، احتیاجمند تنوع زیادی از نیروهای انسانی هستند. وبلاگ آموزش شبکه هم همین طور است و این مجموعه حدود 486 عنوان شغلی دارد. بر خلاف تعداد زیاد عناوین شغلی، وبلاگ آموزش شبکه سه بخش اصلی عملیات (انبار، حمل ونقل و…)، غیرعملیات (بازاریابی، اقتصادی و…) و تکنولوژی (فنی، برنامه نویسی و) دارد.

مراحل فرایند استخدام در نیرو های ستادی (بخش های غیرعملیات، تکنولوژی و بخش های مدیریتی عملیات) بیشتر است و وبلاگ آموزش شبکه با وسواس بیشتری نیروهای این بخش را انتخاب می نماید. بنابراین اول به این قسمت می پردازیم.

جذب در نیروهای ستادی

اولین گام در کوشش برای استخدام شدن در وبلاگ آموزش شبکه، ارسال رزومه است. اصلی ترین شیوه های ارسال رزومه به توضیح زیر هستند؛

  • صفحه فرصت های شغلی وبلاگ آموزش شبکه
  • سایت های کاریابی
  • شبکه های اجتماعی

بیشترین بازدید و استخدام به وسیله صفحه فرصت های شغلی وبلاگ آموزش شبکه انجام می گیرد. در نیمسال اول 1399، حدود 5٪ از کارجویانی که به صفحه فرصت های شغلی وبلاگ آموزش شبکه مراجعه کردند، استخدام شدند.

بعد از آنالیز رزومه، نوبت به مصاحبه حضوری می رسد. این مصاحبه با یک نفر از منابع انسانی و یک نفر از واحد فنی وبلاگ آموزش شبکه که کارجو قصد استخدام در آن واحد را دارد، انجام می گردد. معمولا برای هر نفر، بین 2 تا 3 مصاحبه شغلی برگزار می گردد. پس از قبولی در این مصاحبه ها، مرحله دعوت به همکاری است و سپس فرد استخدام می گردد. نمودار زیر درصد قبول شدن کارجویان در هر کدام از این مراحل را نشان می دهد.

همان طور که مشاهده می گردد، بیشترین درصد پذیرفته نشده ها مربوط به بخش آنالیز رزومه است. به عبارتی سخت ترین فیلتر، رزومه است. کارجویانی که قصد استخدام در نیروهای ستادی وبلاگ آموزش شبکه را دارند، بهتر است روی تقویت و نوشتن رزومه خود دقت بیشتری خرج دهند.

جذب در نیروهای عملیاتی

فرایند استخدام در نیروهای عملیاتی، دارای دو بخش مصاحبه و استخدام است. تعداد کارجو در این بخش بسیار بیشتر از نیروهای ستادی است. نمودار زیر درصد پذیرفته شدگان در نیروهای عملیاتی وبلاگ آموزش شبکه را نشان می دهد.

بیشترین استخدام وبلاگ آموزش شبکه در سال 1399 مربوط به همین بخش بوده است. البته بیشتر این استخدام ها در فروردین و اردیبهشت ماه انجام شد که اوایل شیوع بیماری کرونا بود و با رشد سفارش ها از وبلاگ آموزش شبکه، احتیاج شدیدی به افزایش نیروهای عملیاتی وجود داشت و با کاهش این تقاضا در خرداد ماه، میزان استخدام نیروهای عملیاتی هم به شدت کاهش یافت.

معیارهای وبلاگ آموزش شبکه برای استخدام

گرچه در گزارش منابع انسانی وبلاگ آموزش شبکه به طور صریح به معیارهای استخدام اشاره ای نشده است؛ اما طبق صحبت های محسن مکرمی، معاون منابع انسانی وبلاگ آموزش شبکه، مهم ترین معیارها برای جذب افراد طبق فرمول زیر تعریف می گردد؛

طبق فرمول فوق، رفتار فرد و سازگاری او با فرهنگ سازمانی وبلاگ آموزش شبکه مهم تر از شایستگی های فنی اوست. این موضوع اهمیت زیادی دارد؛ زیرا بسیاری از کسب وکارها به علت احتیاجهای مقطعی خود، نیروهایی را جذب می نمایند که تنها مهارت های فنی مناسبی دارند و رفتار کاری آن ها با فرهنگ سازمانی کسب وکار زاویه دارد. در بلندمدت این اختلاف در فرهنگ، روی خروجی کار فرد و رابطه او با تیم و سازمان تأثیر می گذارد و عملا شایستگی های فنی را کم رنگ می نماید. بنابراین سازگاری رفتار افراد با فرهنگ سازمانی، اهمیت زیادی در جذب و استخدام دارد.

پرتقاضاترین موقعیت های شغلی در وبلاگ آموزش شبکه

اگر بخش نیروهای عملیاتی را کنار بگذاریم، بیشترین تقاضای جذب در بخش نیروهای ستادی به ترتیب زیر است؛

1. تکنولوژی

2. بازرگانی

3. مدیریت و مهندسی عملیات

4. بازاریابی

5. منابع انسانی

6. اقتصادی

7. حقوقی

ترتیب تعداد موقعیت های شغلی در وبلاگ آموزش شبکه هم مطابق ترتیب فوق است. همچنین نسبت تقاضا به موقعیت های شغلی در تیم تکنولوژی بیشترین و در تیم اقتصادی کمترین است. بنابراین افرادی که در زمینه اقتصادی رزومه خوبی دارند و قصد استخدام شدن در وبلاگ آموزش شبکه را دارند با رقابت کمتری روبرو هستند و شانس استخدام بالاتری دارند.

همچنین نمودار زیر تعداد استخدام ها در نیروهای ستادی در نیمسال اول 1399 را نشان می دهد؛

طبق نمودار فوق، بیش از 30٪ استخدام ها در نیروهای ستادی در بخش تکنولوژی بوده است که نشان می دهد وبلاگ آموزش شبکه بیشتر از سایر نیروها به نیروهای فنی احتیاج دارد.

برند کارفرمایی وبلاگ آموزش شبکه

برند کارفرمایی تصویر افراد داخل و خارج از یک سازمان برای کار کردن در آن است. برند کارفرمایی مختص هر کسب وکار است و ارزشی است که از دید سایرین برای کارمندان خود خلق می نماید.

برای توسعه برند کارفرمایی در وبلاگ آموزش شبکه، مفهومی به نام ارزش پیشنهادی کارکنان (Employee Value Proposition) از سال 1397 در این مجموعه تعریف شد. ارزش پیشنهادی کارکنان در واقع پاسخ قانع نماینده ای به سؤال چه پیشنهادی می توانید به کارکنان خود ارائه بدهید که شرکت های دیگر نمی توانند و به جای آن ها، شما را برای کار انتخاب می نمایند؟ است.

در نیمه دوم سال 1397 واحد برند کارفرمایی وبلاگ آموزش شبکه تشکیل شد و با مشخص مخاطبان هدف، از همان ابتدا در اینستاگرام با صفحه DigiKala.Life فعالیت خود را شروع کرد.

اجزای اصلی برند کارفرمایی که در وبلاگ آموزش شبکه تعریف شده، به ترتیب مشخص ارزش پیشنهادی کارکنان، مخابره برند کارفرمایی و در نهایت ارزیابی و تحقیقات کوتاه مدت و بلندمدت است. تحقیقات درباره برند کارفرمایی وبلاگ آموزش شبکه در نیمه دوم سال 1398 نشان می دهد که وبلاگ آموزش شبکه در میان کارجویان، رتبه دوم را دارد و 40 هزار نفر در ماه، صفحه فرصت شغلی وبلاگ آموزش شبکه را می بینند.

اصلی ترین دلایل نارضایتی از فرایند جذب و استخدام وبلاگ آموزش شبکه

پس از آنالیز نظرات افراد در شبکه های اجتماعی و سایت های کاریابی، مهم ترین علل نارضایتی در فرایند جذب و استخدام وبلاگ آموزش شبکه مربوط به مصاحبه های قبل از استخدام است. از مهم ترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره نمود؛

  • پایین بودن حقوق و دستمزد از انتظار کارجویان

بعضی افراد که تجربه شغلی در وبلاگ آموزش شبکه داشتند یا برای استخدام شدن در این سازمان کوشش نموده اند، به کم بودن حقوق به خصوص برای افراد باتجربه اشاره نموده اند.

  • نارضایتی از فرایند مصاحبه

طولانی بودن فرایند مصاحبه و اطلاع رسانی نکردن به موقع از جمله دلایل نارضایتی افراد در فرایند مصاحبه ها بوده است.

  • فرهنگ سازمانی

پس از موجی که چند ماه پیش در توییتر علیه رفتارهای نادرست یکی از مدیران سابق وبلاگ آموزش شبکه رخ داد، بسیاری از مسائل در فرهنگ سازمانی وبلاگ آموزش شبکه گله کردند.

گفتنی است که ممکن است بسیاری از این اظهار نظرهای افراد در شبکه های اجتماعی دقیق نباشد. همچنین وبلاگ آموزش شبکه یک مجموعه عظیم است و تعداد زیادی کارمند و کارجو دارد. بنابراین شاید نتوان تجربه کارجویان از وبلاگ آموزش شبکه را به تمام بخش های آن تعمیم داد.

طبق گزارش منابع انسانی وبلاگ آموزش شبکه، میانگین رضایت کارجویان از فرایند جذب در سال 1398، 89٪ است که این رقم نسبت به سال 1397، 2٪ افزایش یافته است. نمودار زیر میزان رضایت از فرایند استخدام در سال های 1398 و 1399 به تفکیک واحدهای وبلاگ آموزش شبکه را نشان می دهد؛

کمترین میزان رضایت در سال 1399 مربوط به بخش بازاریابی است. گرچه میزان رضایت بیشتر واحدهای وبلاگ آموزش شبکه در سال 99 نسبت به سال 98 افزایش یافته است؛ اما این رقم در واحدهای بازاریابی، اقتصادی و توسعه کسب وکار کمتر شده است.

راه حلهای وبلاگ آموزش شبکه برای توسعه و بهبود فرایند استخدام

مهم ترین راه حل وبلاگ آموزش شبکه برای بهبود و توسعه فرایند استخدام، سیستمی کردن فرایندها و برای برند کارفرمایی، مخابره است. مخابره شامل برگزاری رویداد، بهبود تجربه کارجوها و تازه استخدامی ها و ارتباط نزدیک با افراد در شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام و لینکدین است.

همچنین وبلاگ آموزش شبکه سعی بر کاهش زمان استخدام داشته است. میانگین زمان هر استخدام برای تیم تکنولوژی و غیرعملیات در سال 1397، 44 روز بوده که این زمان برای سال 1399 به 28 روز کاهش یافته است. همچنین زمان استخدام برای تیم عملیاتی کمتر بوده و 10 روز است.

همچنین وبلاگ آموزش شبکه به منظور جلوگیری از به خطر افتادن فرهنگ سازمانی و تخلف در محیط کار، سامانه سوت زنی را راه اندازی نموده است که افراد می توانند به صورت ناشناس نگرانی های خود در مورد تخلفات را گزارش دهند.

برای مطالعه بیشتر در مورد منابع انسانی وبلاگ آموزش شبکه، می توانید گزارش زیر را بخوانید.

منبع: دیجیکالا مگ

به "آنالیز فرایند استخدام و برند کارفرمایی خبرنگاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز فرایند استخدام و برند کارفرمایی خبرنگاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید