استاندارد ملی در حوزه تجهیزات آزمایشگاهی ایرانی تدوین شد

به گزارش وبلاگ آموزش شبکه به نقل از معاونت علمی و فناوری،معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با ایجاد زیرساخت شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی، تجهیزات و خدمات موردنیاز ارتقای کیفیت محصولات دانش بنیان را توسعه داد.

استاندارد ملی در حوزه تجهیزات آزمایشگاهی ایرانی تدوین شد

تجهیزات آزمایشگاهی یکی از بخش های مهم و غیرقابل انکار در توسعه پژوهش های کاربردی، محصولات دانش بنیان و خدمات فناورانه است و شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی با ایجاد زیست بومی برای فعالیت اثربخش و مطلوب به وسیله آزمایشگاه های عضو راستا تبدیل پژوهش به محصول را هموار نموده است.

اما آزمایشگاه ها احتیاجمند برخورداری از معیارهای مطلوب و متناسب با احتیاج فناورانه شرکت های دانش بنیان و خلاق، پژوهشگران و دانشگاهیان هستند تا با ارائه نتایج و تحلیل های دقیق و کارآمد، به خلق پدیده از ایده های نوآورانه یاری نمایند.

استانداردسازی فعالیت های آزمایشگاهی، یکی از مهم ترین گام های شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی است و شبکه کوشش می نماید تا از روش های گوناگون مانند حمایت از آزمایشگاه ها در زمینه افزایش دقت تجهیزات، استقرار استانداردهای بین المللی مانند 17025، آموزش مدیران کیفیت و تدوین استانداردهای روش آزمون، این موضوع را محقق کند.

حمایت از تدوین استانداردهای آزمایشگاهی

انجام آزمون در آزمایشگاه ها بر اساس روش های درست و صح هگذاری شده و بر اساس استاندارد، موجب اطمینان از نتایج و افزایش اثربخشی آن می گردد. شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هم با یاری کارشناسان خبره مراکز آزمایشگاهی عضو شبکه، از تدوین استانداردهای ملی انجام آزمون در قالب کارگروه های تخصصی، حمایت می نماید.

25 اسم استاندارد به وسیله شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای تدوین به سازمان استاندارد پیشنهاد شد که از این میان، 10 اسم برای تدوین به اسم استاندارد ملی پذیرفته شد. این استانداردها در زمینه روش آزمون بوده و در کمیته های مختلف صنایع شیمیایی، فلزشناسی، آب و آبفا، انداز هشناسی و مهندسی پزشکی مطرح و بررسی شدند.

تا کنون مراحل تدوین 9 استاندارد به طور کامل به سرانجام رسیده است و در مرحله دریافت شماره ملی هستند. این استانداردها به همت کارشناسان کارگروه های تخصصی پرتو ایکس، کروماتوگرافی، بررسی سطح و میکروسکوپ پروبی روبشی شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و با دعوت از بعضی از متخصصان خارج از شبکه در حوزه های مرتبط تدوین شدند.

اما این استانداردها در حوزه های مختلفی چون معین مساحت سطح ویژه پودرهای فلزی به روش جذب سطحی فیزیکی، آزمون مساحت سطح کاتالیست و حامل های کاتالیست بررسی شیمیایی سطح - میکروسکوپی پروبی و آزمون غیرمخرب - پراش پرتو ایکس بود.

بعلاوه استانداردهای دیگری چون راهنمای تصحیح اثرات بین عنصری در بررسی طیف سنجی پرتو ایکس، راهنمای بررسی عنصری با طیف سنج فلورسانس پرتو ایکس براساس تفکیک طول موج، مقدار گیری به جامانده مایعات قابل اشتعال استخراج شده از نمونه های به جامانده آتش سوزی به روش کروماتوگرافی، کیفیت آب و روش آزمون تنش پسماند با پراش اشعه ایکس به وسیله شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تدوین و به تصویب رسید.

شبکه آزمایشگاه فناوری های راهبردی، با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بیش از 860 هزار خدمت اعتباری آزمایشگاهی و پژوهشی را به شرکت های دانش بنیان، شرکت های خلاق، استارت اپ ها، دانشگاهیان و پژوهشگران ارائه نموده است.

منبع: خبرگزاری مهر

به "استاندارد ملی در حوزه تجهیزات آزمایشگاهی ایرانی تدوین شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استاندارد ملی در حوزه تجهیزات آزمایشگاهی ایرانی تدوین شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید