20 مرکز فعال در حوزه سلول درمانی ایجاد شد

به گزارش وبلاگ آموزش شبکه، ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از توسعه کیفی و کمی مراکز ارائه خدمات سلول های بنیادی کشور حمایت نموده است.

20 مرکز فعال در حوزه سلول درمانی ایجاد شد

به گزارش گروه علم و پیشرفت وبلاگ آموزش شبکه به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ، مراکز سلول درمانی دارای مجوز در سطح کشور، مراکز فوق تخصصی پیوند سلول های بنیادی خونساز (مغز استخوان) هستند. درمان انواع بیماری های صعب العلاج مانند بیماری های خونی مادرزادی، بیماری های نقص ایمنی اولیه، بیماری های متابولیک، سرطان های خونی و تومورهای توپر کاری است که این مراکز روی آن تمرکز دارند.

جمعیت قابل توجهی از مردم دنیا به این بیماری ها مبتلا هستند و گاهی پیوند سلول های بنیادی خونساز از فرد سالم به بیمار تنها گزینه به جامانده برای نجات جان بیماران مبتلا است.

پیوند سلول های بنیادی در ترمیم سیستم خونساز و ایمنی بدن فرد بسیار مفید بوده و می تواند باعث بهبودی مادام العمر فرد بیمار گردد. نخستین مرکز پیوند سلول های بنیادی خونساز در بیمارستان شریعتی در سال 1369 به بهره برداری رسید. در حال حاضر 20 مرکز در بیمارستان های دانشگاهی و معتبر سراسرکشور ایجاد شده اند.

پیوند سلول های بنیادی خونساز در ابتدا تنها برای افراد بالغ درکشور انجام می شد اما از سال 1385 بخش مخصوص بچه ها هم در بیمارستان شریعتی راه اندازی شد. جدیدترین بخش پیوند سلول های بنیادی خونساز برای بچه ها هم در بزرگترین بیمارستان بچه ها کشور یعنی مرکز طبی بچه ها در سال 1395 به بهره برداری رسید.

در طی 30 سالی که پیوند سلول های بنیادی خونساز در کشور انجام می گردد، حدود 11000 بیمار از این درمان منتفع شده اند. اما باید در نظر داشت که به طور میانه 0/01 درصد از جمعیت به پیوند سلول های بنیادی خونساز احتیاج پیدا می نمایند.

از این نظر و با در نظرگرفتن رشد جمعیت و فرایند بروز سرطان درکشور، پیش بینی می گردد که سالانه به بیش از 8000 پیوند و حداقل 1000 تخت پیوند احتیاج باشد.

بر این اساس و هم راستا با طرح تحول نظام سلامت تأسیس و توسعه بخش های پیوند سلول های بنیادی خونساز به اسم یکی از اولویت های اصلی کشور قرارگرفته است. به غیر از مراکز پیوند سلول های بنیادی خونساز، بعضی مراکز درمانی و پژوهشی کشور هم در قالب کارآزمایی های بالینی، اقدام به درمان بیماران مبتلا به بعضی بیماری ها نظیر استئوآرتریت زانو، ویتیلیگو و مالتیپل اسکلروزیس و فلج مغزی با ظرفیت محدود در طول سال نموده اند.

منبع: خبرگزاری فارس

به "20 مرکز فعال در حوزه سلول درمانی ایجاد شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "20 مرکز فعال در حوزه سلول درمانی ایجاد شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید