13 سوال مهم مجلس از وزیر اقتصاد ، دژپسند جوابگوی زیان مردم در بورس باشد

به گزارش وبلاگ آموزش شبکه، گرچه بازار سرمایه بازاری پرریسک ا آنچه امروز اهمیت دارد جبران خسارات به بار آمده و بازگرداندن دارایی مردمی است که با وعده و اطمینان بخشی مسئولان اصل سرمایه خود را نیز در این بازار از دست داده اند و همین موضوع باعث شد تا مجلس پیگیر تخلفات و مسائل مربوط به بورس شود.

13 سوال مهم مجلس از وزیر اقتصاد ، دژپسند جوابگوی زیان مردم در بورس باشد

به گزارش وبلاگ آموزش شبکه، مردم با دعوت دولتمردان به بورس ورود کردند و همین امر موجب ثبت روزهای تاریخی و طلایی بورس در کارنامه اقتصاد کشور شد. البته این فرایند برخلاف تصور سهامداران و کارشناس بازار سرمایه به یکباره تغییر راستا داد و وارد یک اصلاح عمیق شد. به طوری که بسیاری از صاحب نظران این حوزه این سقوط را با سال 92 و رکود چند ساله بورس مقایسه کردند. عده زیادی از فعالان بازار سهام معتقدند تصمیم اشتباه برای افزایش شناوری نمادها و عرضه آبشاری دولت جرقه ای برای ورود بورس به سرسره نزول بود.

در واقع همه اعضای دولت از جمله وزیر اقتصاد از سیاست اشتباه دولت در بورس حمایت کردند. قطعا اگر وزیر اقتصاد از این موضوع حمایت نمی کرد بازار سرمایه دچار این مسائل نمی شد. از طرفی هیچ یک از وعده های وزیر اقتصاد برای بهبود اوضاع بازار پایه به ثمر نرسید و همین موضوع خشم سهامدران را نسبت به از بین رفتن دارایی آنها بیشتر نموده است. در این میان زمزمه هایی مبنی بر وجود دسیسه و برنامه ریزی های از پیش مشخص شده برای رقم خوردن این اتفاق و ایجاد دلهره در سهامداران برای فروش دارایی خود در ضرر شنیده می گردد که هدف این اقدام را به اصطلاح جمع کردن سهام در کف قیمتی بیان می گردد.

هرچند که اما و اگرهای ریزش دو ماهه بازار سرمایه بسیار است اما آنچه که بیشتر از هرچه حائز اهمیت است جبران خسارات به بار آمده و بازگرداندن دارایی مردمی است که با وعده و اطمینان بخشی مسئولان؛ اصل سرمایه خود را نیز در این بازار از دست داده اند. همین موضوع باعث شد تا در هفته گذشته عده ای از سهامداران در مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع اعتراضی و مسالمت آمیزی داشته باشند و از کنندگان خود درخواست بررسی و پیگیری این امر داشتند.

به همین دلیل اخباری مبنی بر ورود مجلس و قوه قضاییه منتشر شده است. و طبق شواهد کنندگان مجلس خواستار سوال از فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی هستند.

در ادامه به بررسی درخواست یکی از کنندگان می پردازیم..

حسینعلی حاجی دلیگانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی طی کار برگی در راستای اجرای ماده (209) آیین نامه داخلی سوالاتی در خصوص مسائل فعلی بازار را به هیات رئیس مجلس شورای اسلامی ارجاع داده است.

.

شرح سوالات از وزیر امور اقتصادی و دارایی:

بازار سرمایه کشور از 20 مرداد تا سوم آبان از شاخص 2100000 واحد به 1374000 واحد، سقوط 32 درصدی را تجربه نموده است.

سوالات بوجود آمده ذیل ناشی از چیست؟

1- علت عدم صدور مجوز سبدگردانی و مشاوره سرمایه گذاری چیست؟

2- علت عدم افزایش سقف صندوق های درآمد ثابت چیست؟

3- علت ناتوانی سازمان بورس در مجاب کردن شرکت ها برای بازارگردانی و خرید سهام خزانه و بیمه سهام از کجا ناشی می گردد؟

4- سیستم معاملاتی هنوز کارایی لازم را ندارد و باعث ضرر و زیان سهامداران شده است. تا کی قرار است این مشکل ادامه داشته باشد؟

5- سیستم کارگزاری ها خصوصا کارگزاری های بزرگ با توجه به رشد تعداد سهامداران ارتقاء پیدا ننموده است. چرا نظارت درستی بر آنها نیست؟ ضرر و زیان حاصله از دو مورد فوق را چه کسی و یا کسانی باید پاسخگو باشند؟

6- چرا علیرغم رشد تعداد سهامداران و ارزش معاملات، زیرساخت های معاملاتی شرکت فناوری اطلاعات (هسته معاملات) پاسخگوی نیاز فعالین بازار سرمایه نبوده و در زمان معاملات دچار اختلال و سرگردانی مردم می گردد؟

7- چرا با توجه به درخواست سهامداران و فعالان بازار، eps (پیش بینی عملکرد سود سالانه شرکت) بازنگشته است؟

8- با توجه به مصوبه شورای عالی بورس در خصوص رفع ممنوعیت خرید و سرمایه گذاری بانک ها در بازار بورس، چرا چیزی در این خصوص مشهود نیست؟

9- در بیشتر مواقع در پیش گشایش عده ای با سفارشات کاذب به بازار جهت و سود می دهند. چرا راهکاری برای این منظور اندیشیده نشده؟ آیا بهتر نیست پیش گشایش حذف و یا زمان آن به ساعات معاملات اضافه گردد؟

10- در بعضی از روزها در ساعات و دقیقه خاصی بازار به یکباره منفی می گردد که این اتفاق به دو دلیل امکان دارد. اول اینکه معاملات الگوریتمی در جریان است یا اینکه حقوقی ها هماهنگ شده باهم اینکار را می کنند. چرا تا الان فکری بحال آن نشده است؟

11- با توجه به افت شاخص در 2 ماه گذشته و افت بیش از 60 درصدی قیمت در بیشتر سهام. چرا از ابزار دامنه نوسان نامتقارن جهت تعادل در بازار استفاده نگردیده است؟

12- علت برخوردهای سلیقه ای ناظر بازار در بازگشایی های سهام چیست؟

13- با توجه به گسترش و نفوذ بازار سرمایه در ابعاد مختلف مختلف، لزوم بازنگری در قانون بورس و اوراق بهادار در ابعاد مختلف آن لازم و ضروری به نظر می رسد. بخصوص مبانی شاخص کل، حجم مبنا، تعداد ناشران، وظایف ناظر آموزش بورس و... چرا اقدامی نشده است؟

.

لازم به ذکر است کمیسیون اقتصادی مجلس طی هفته جاری در روزهای یکشنبه و دوشنبه (11 و 12 آبان ماه) عصر جلسه ای در خصوص بررسی کلیات طرح اصلاح موادی از قانون اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران، دارد.

همچنین در روز دوشنبه، هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی در خصوص بررسی اخبار روز و نحوه رسیدگی به طرح ها و لوایح جلسه خواهد داشت.

.

تصویر زیر مربوط به تجمع اعتراضی سهامداران در مقابل مجلس است که در هفته گذشته رقم خورد.

.

منبع: رادار اقتصاد

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "13 سوال مهم مجلس از وزیر اقتصاد ، دژپسند جوابگوی زیان مردم در بورس باشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "13 سوال مهم مجلس از وزیر اقتصاد ، دژپسند جوابگوی زیان مردم در بورس باشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید