ناچاریم به جای کتابخانه سازی از فضاهای امانی استفاده کنیم

به گزارش وبلاگ آموزش شبکه، به گزارش خبرنگار خبرنگاران در فارس، علیرضا مختارپور ظهر امروز یکشنبه 25 آبان 1399 در جلسه انجمن کتابخانه های عمومی فارس که به صورت ویدئوکنفرانس برگزار گردید، با اشاره به اینکه حتی اگر تمام پروژه های نیمه تمام کتابخانه ای که در استان ها وجود دارد، بهره برداری گردد، با سرانه متوسط کتابخانه ای در کشور فاصله داریم، اظهار کرد: در شورای فرهنگ عمومی مصوبه ای به تصویب رسید در بعضی مناطق ناچاریم به جای کتابخانه سازی از فضاهای امانی استفاده کنیم.

ناچاریم به جای کتابخانه سازی از فضاهای امانی استفاده کنیم

وی با بیان اینکه بیش از 60 هزار روستا در کشور وجود دارد اما کمتر از یک هزار کتابخانه در روستاها وجود دارد، در روستاهای بالای 2500 نفر امکان کتابخانه سازی نداریم اما می گردد از مدارس بلااستفاده آموزش و پرورش استفاده کرد.

به گفته دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی، مسائل مربوط به کتابخانه های عمومی متنوع است و در بعضی از دوره ها با کم توجهی بعضی از دستگاه های اجرایی روبه رو بوده است.

وی با بیان اینکه از سال 92 به بعد توجه بیشتری به این مسائل شد، اضافه نمود: تا دیروز حدود 700 کتابخانه از سال 93 که تا بحال در دست ساخت بود، به مجموعه کتابخانه های عمومی اضافه شدند اما این تعداد خود را نشان نمی دهد چراکه بعضی کتابخانه ها به خاطر مسائل طبیعی و یا فرسودگی از بین رفتند و بعضی کتابخانه های مشارکتی هم از سوی طرف مقابل حذف شد که فرد مشارکت کننده محل کتابخانه را پس گرفت.

مختارپور اظهار کرد: در زمینه کتابخانه مرکزی هم تجربه تلخی در بعضی استان ها داشتیم چراکه بعضی تا مراحلی پیش رفته و در مرحله نهایی این محل از کتابخانه ها گرفته و به دستگاه دیگری تحویل شده است بنابر این باید کار با پیش بینی تمهیدات ضابطه مند شکل بگیرد تا شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم.

استاندار فارس هم در این جلسه گفت: با اعطای زمین به کتابخانه مرکزی شیراز امید است که طی سه سال آینده شهرداری نسبت به ساخت این مجموعه اقدام کند.

عنایت الله رحیمی، افزود: ارزش زمینی که به کتابخانه مرکزی شیراز اختصاص داده شده است بالغ بر 25 میلیارد تومان ارزش گذاری شده و امید است شهرداری شیراز نیز با برنامه نسبت به ساخت این مرکز طی سه سال آینده اقدام کند.

عالی ترین مقام استان فارس افزود: استان فارس یکی از استان های دارای مزیت در حوزه فرهنگ و هنر است و توانسته زیرساخت های مناسبی در راستای افزایش سطح مطالعات عمومی فراهم کند این در حالی است که طی سال 92 تا به امروز بالغ بر 30 درصد میزان کتابخانه های استان فارس افزایش یافته و میزان کتابخانه های استان فارس نزدیک به 240 کتابخانه تخمین زده می گردد.

وی ادامه داد: طی این بازه زمانی همچنین میزان مشترکان کتابخانه های استان فارس از 118 هزار نفر به 149 هزار نفر افزایش یافته و میزان کتاب های موجود در کتابخانه های استان فارس ینز 30 درصد افزایش یافته است.

به گفته استاندار فارس، بالغ بر 23 شهر استان هنوز دارای کتابخانه نیستند و برنامه ریزی برای ایجاد کتابخانه در این 23 شهر استان فارس همچنان ادامه دارد.

رحیمی پیشنهاد داد: با اختصاص زمین های دولتی به امر کتابخانه ها شاهد خواهیم بود مسائل موجود در زمینه تأمین زمین در شهرها برای ساخت کتابخانه مرتفع خواهد شد و موضوع ساخت کتابخانه نیز به وسیله شهرداری ها و بخش های خصوصی می توان دنبال کرد.

او ادامه داد: اگر بخش های خصوصی و بنگاه های مالی تمایلی به ساخت کتابخانه در استان داشته باشند به عنوان مشوق امکان ایجاد معافیت های مالیاتی برای این دسته از بنگاه های مالی فراهم خواهد بود.

تامین اعتبار کتابخانه های عمومی از منابع دولتی مقدور نیست

در این جلسه، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان فارس هم اعلام نمود: نهاد کتابخانه های عمومی یک موسسه غیردولتی است و عمده یاری ها از سوی بخش خصوصی، نهادها، خیرین و نیم درصد سهم شهرداری تامین می گردد.

حسن نوروزی با اشاره به اینکه در قانون برای تامین اعتبار این نهاد به منابع دولتی، اتکا زیادی نشده است، اظهار کرد: چند ماه است که زمین کتابخانه مرکزی شیراز تامین شده است درحالیکه از 89 تا 98 اعتبار برای کتابخانه مرکزی شیراز در نظر گرفته می شد.

وی با اشاره به اینکه با این متراژی که گفته شد نمی توان از اعتبارات استانی برای ساخت آن استفاده کرد و اعتبارات استانی اجازه چنین ساختی نمی دهد، تاکید نمود: اگر می خواهند کاری شکل بگیرد باید مطالبات را جمع آوری نموده تا موضوع احداث کتابخانه مرکزی شیراز با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ذیل بودجه 1400 قرار گیرد گرچه تا به امروز در هیچ استانی چنین موضوعی مشاهده نشده است.

همچنین مدیر کل کتابخانه های عمومی فارس نیز در این جلسه که هم زمان با هفته کتاب برگزار گردید، از افتتاح کتابخانه عمومی در 5 شهر فاقد کتابخانه اطلاع داد.

به گفته روح الله منوچهری، 23 شهرستان فارس فاقد کتابخانه است که در چند روز آینده 5 شهر صاحب کتابخانه خواهند شد.

افتتاح 2 کتابخانه عمومی در مبارک آباد و صدرا

مدیرکل کتابخانه های عمومی فارس یادآور شد: از مجموع افتتاح های این هفته، 2 کتابخانه در شهرهای صدرا و مبارک آباد که فاقد کتابخانه بودند، افتتاح می گردد.

وی همچنین از عضویت رایگان تمام اعضای کتابخانه های عمومی اطلاع داد و اضافه نمود: با توجه به شیوع بیماری کرونا و تعطیلی کتابخانه ها تمدید رایگان یکساله کارت اعضای برای استفاده مداوم از خدمات کتابخانه ای انجام شد.

منوچهری با یادآوری این مطلب که 2 هزار برنامه در 240 کتابخانه فعال استان فارس ویژه این ایام برگزار می گردد، تاکید نمود: از 11 اثر به مناسبت هفته کتاب در شهرستان ها رونمایی خواهد شد.

وی با اشاره به برگزاری جشن ملی کتاب بیان کرد: انجمن کتابخانه های استان به عنوان انجمن برتر کشوری معرفی و کتابخوان برتر هم از شهر قادر آباد بود که انتخاب شد.

تامین اعتبار کتابخانه مرکزی شهر شیراز

منوچهری پیرامون کتابخانه مرکزی شیراز هم گفت: تامین اعتبار کتابخانه مرکزی شهر شیراز در دستور کار نهاده شد و 2 میلیارد تومان اعتبار برای آن در نظر گرفته شد که 30 درصد تخصیص یافت و مشاور برای این طرح معرفی گردید.

وی با اشاره به اینکه زمین کتابخانه توسط شهرداری در نظر گرفته شد و این زمین در موقعیت بسیار مناسبی واقع شده است، تاکید نمود: امیدوارم با اعتباری که سال جاری تخصیص داده می گردد بتوانیم به نقاط خوبی برسیم.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "ناچاریم به جای کتابخانه سازی از فضاهای امانی استفاده کنیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ناچاریم به جای کتابخانه سازی از فضاهای امانی استفاده کنیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید