صومعه های شگفت انگیز مسیحیان در دنیا

به گزارش وبلاگ آموزش شبکه، صومعه های مسیحیان | Christian Monasteries

صومعه های مسیحیان یک فرایندی بود که در ابتدای تاریخ کلیسای مسیحی آغاز گشت. بر اساس نمونه هایی از آیات و آرمان ها از جمله آن هایی که در عهد عتیق وجود داشته اند ساخته شد. در اصل تمام راهبان مسیحی در این صومعه های مسیحیان به صورت دائم حضور داشته و به ندرت با سایر افراد روبرو می شدند. موناس در یونانی به معنی تنهایی می باشد. اما به دلیل سختی شدیدی که زندگی تنهایی به آن ها وارد می کرد باعث می شد که بسیاری از راهبان در این راه شکست خورده و به زندگی قبلی خود بازگشته و یا به روحانیون فریبکار تبدیل شده اند. همینطور که مردم بیشتری به زندگی راهبان گرایش پیدا کردند در نهایت آن ها آغاز به جمع شدن نموده و در صومعه های مسیحیان آغاز به زندگی کردند. در این مطلب می خواهیم در مورد صومعه های مسیحیان که شگفتی های خاصی را همراه خود داشته اند بیشتر بدانیم پس با خبرنگاران همراه شوید.

صومعه های شگفت انگیز مسیحیان در دنیا

صومعه سوملا | Sumela Monastery

این یک صومعه ارتودکی یونانی می باشد که در پایه صخره ای شیبدار و ره به دره آلتیندر در ترکیه امروزی واقع شده است. این صومعه در سال 386 میلادی و در زمان امپراتوری روم تاسیس شده است. افسانه ای که در خصوص این بنا گفته می گردد این است که دو کشیش پس از آنکه نشانه هایی از معجزه های مریم مقدس را در این غار کشف کردند آغاز به تاسیس این صومعه در سایت نمودند. این بنای تاریخی در طول دوران عمر خود بارها ویران شده و مجددا توسط امپراتوری های روم ساخته شده است. آنچه در حال حاضر دیده می گردد بنایی است که در قرن سیزدهم به این شکل درامده.

صومعه استراگ | Ostrog Monastery

صومعه استراگ یکی از صومعه های مسیحیان ارتودکس صربستانی می باشد که در مقابل پس زمینه ای تقریبا عمودی قرار گرفته و در بالای سنگ عظیمی به نام استروسکا گردا (Ostroška Greda) واقع شده است. این مکان به سنت باسیل استرانگ اختصاص یافته و یکی از محبوب ترین مکان های زیارتی در مونته نگرو به شمار می رود. این مجموعه صومعه در قرن هفدهم بنا شده و در سال 1923 تا 1926 پس از آنکه در اثر آتش سوزی بخش عمده ای از این مجموعه از بین رفت، ساختار کنونی به آن داده شد. خوشبختانه آنچه در آتش سوزی از بین رفت دو کلیسای غاری کوچک بوده و بخش های کلیدی این بنای تاریخی پا برجا باقی مانده است.

کیف پچرزک لاورا | Kiev Pechersk Lavra

کیف پچرزک لاورا، همچنین به عنوان غار صومعه کیف نیز شناخته می گردد. این یکی از صومعه های مسیحیان ارتودکس در کیف اوکراین می باشد. از زمان تاسیس آن به عنوان غار صومعه در سال 1015 میلادی، لاورا به عنوان یکی از مراکز مهم مسیحیت ارتودکس شرقی در شرق اروپا شناخته می شده است. کیف پچرزک لاورا شامل بسیاری از آثار تاریخی معماری، تعدادی از برج های زنگ دار، ویژگی های قابل توجهی از خطوط آسمان کیف، سیستم غارهای زیرزمینی کلیساها و همچنین دیوارهای تقویت شده سنگی می باشد.

صومعه ژلاتی | Gelati Monastery

صومعه ژلاتی یکی از مجموعه های ماندگار در غرب گرجستان است. این صومعه شامل کلیسای ویرجین ساخته شده توسط پادشاه گرجستان به نام دیوید بوده است که در سال 1106 آن را بنا کرد. او همچنین کلیساهای سنت جورج و سنت نیکلاس قرن سیزدهمی را نیز پایه گذاری نمود. برای مدت زمان طولانی کلیسای ژلاتی به عنوان یکی از مراکز اصلی فرهنگی و فکری در گرجستان بوده است. در اینجا بسیاری از دانشمندان برجسته گرجی، متکلمان و فیلسوفان را مورد استفاده قرار داده است.

کوه آتوس | Mount Athos

کوه آتوس در شبه جزیره ای در یونان واقع شده است. در این شبه جزیره شرقی ترین نقطه آن که هالکیدیکی نام دارد در حدود 1400 راهب را در صومعه های مسیحیان ارتودوکس شرقی قرار داشتند. این ناحیه همانند یک کشور مستقل بوده که تحت حاکمیت یونان قرار داشت. ورود به آنجا به شدت کنترل شده و تنها توسط قایق قابل دسترسی بوده است. فقط مردان اجازه دارند تا به کوه آتوس وارد شده و تنها راهبان مرد می توانستند به مردان این اجازه را دهند که در آنجا زندگی نمایند. از 20 صومعه ای که در اینجا وجود دارد، یکی روسی، یکی بلغارستانی، یکی صربستانی و مابقی آن ها یونانی می باشد. صومعه های خارجی توسط کشورهای مربوطه آن ها پشتیبانی می شوند.

صومعه ریلا | Rila Monastery

صومعه سنت ایوان ریلا که بیشتر با نام صومعه ریلا شناخته می گردد، یکی از عظیمترین و معروفترین صومعه های مسیحیان ارتودوکس در شرق بلغارستان می باشد. این در کوه های شمال غربی ریلا و در دره عمیق رودخانه ریلسکا واقع شده است. به طور سنتی تصور می گردد که این صومعه توسط راهب سنت ایوان ریلا که دارای لقب روسی می باشد در زمان حکومت تزار پتر اول تاسیس شده است. در واقع او در غاری نه چندان دور از صومعه بدون هیچ دارایی مادی زندگی می نموده است. این مجموعه از صومعه ها توسط دانش آموزانی ساخته شده است که برای تحصیل خود به کوهستان آمدند.

صومعه سنت کاترین | Saint Catherines Monastery

صومعه سنت کاترین در سبه جزیره سینا در مصر واقع شده و در دهانه یک گلوگاه در کوه سینا قرار گرفته است. این یکی از صومعه های مسیحیان ارتودکس بوده که به عنوان قدیمی ترین در نوع خود در دنیا نیز شناخته می گردد. اگرچه که صومعه سنت آنتونی که در دریای سرخ و در صحرای جنوب قاهره واقع شده است نیز چنین ادعایی را دارد. این صومعه به درخواست امپراتور ورم شرقی به نام یوستینیان اول (Justinian I) که از سال 565 تا 527 پیش از میلاد زندگی می نموده است ساخته شد. اینجا همان سایتی است که به نظر می رسد در آنجا موسی بوته ها را آتش زده است. کتابخانه این صومعه دومین مجموعه عظیم از کدهای اولیه و نسخه های خطی اولیه در دنیا را حفظ می نماید و تنها کتابخانه واتیکان است که در این مورد عظیمتر از آن می باشد.

ال اسکوریال | El Escorial

این صومعه در دامنه کوه های سیرا دگواداراما (Sierra de Guadarrama) در اسپانیا قرار گرفته که یکی از مشهورترین صومعه های مسیحیان در دنیا می باشد. نام آن سن لورنزو د ال اسکوریال بوده که به طور مخفف به ان ال اسکوریال می گویند. این مکان در زمان پادشاهی فیلیپ دوم به عنوان مرکز سیاسی در اسپانیا شناخته می شده است. پادشاه فیلیپ، خوان باوتیستا دتولدو (Juan Bautista de Toledo) را به عنوان معمار این بنا در سال 1559 انتخاب نمود. خوان باوتیستا بخش عظیمی از کار خود را در روم و جایی که کلیسای سنت پیتر وجود داشت صرف نموده بود. آن ها با یکدیگر ال اسکوریال را به عنوان یک بنای تاریخی برای نقش اسپانیا در مرکزیت دنیا مسیحی طراحی کردند. امروزه این مکان یکی از سایت های سلطنتی اسپانیا بوده و از آن به عنوان صومعه، کاخ سلطنتی، موزه و مدرسه استفاده می گردد.

متئورا | Meteora

متئورا یکی از عظیمترین و مهمترین مجموعه صومعه های مسیحیان بوده که مربوط به ارتدوکس های شرقی در یونان می باشد. این صومعه دومین از نوع خود بوده که تنها در کوه آتوس (Athos) قرار گرفته است. شش صومعه در ستون های سنگی از جنس ماسه سنگ در یونان مرکزی ساخته شده اند. در قرن چهاردهم میلادی آتاناسیوس کوینوویتیس (Athanasios Koinovitis) در میان کوه های آتوس و صخره های پهن ان صومعه متئورا را کشف کرد. اینجا محل امنی برای راهبان بوده و آن ها را از انحطاط های سیاسی محافظت می نموده است. از طرف دیگر کنترل رفت و آمد آن ها به صومعه ها به سادگی صورت می گرفت. دسترسی به صومعه ها عمدا سخت ساخته شده بود و برای رفتن به آن ها احتیاج بود تا از دو نردبان برای حمل کالاها یا افراد استفاده گردد. تنها افرادی که ایمانی قوی داشتند می توانستند خود را به این نقطه برسانند.

صومعه ها در حقیقت به عنوان فضاهایی ایجاد شدند تا رهبان و کشیشان در آن ها آموزش های لازم را دیده و برای اداره یک کلیسا آماده شوند. یکی از دلایلی که صومعه ها در مکان های اغلب صعب العبوری ساخته شده اند نیز به همین دلیل بوده است که افراد درون ان به راحتی نتوانند از آن خارج شده و یا در بیرون از آن نیز به سادگی نتوانند به زندگی خود بازگردند.

منبع: www.touropia.com

منبع: الی گشت

به "صومعه های شگفت انگیز مسیحیان در دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صومعه های شگفت انگیز مسیحیان در دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید