خطر در کمین آشوراده، ساخت هتل سبب نابودی میانکاله می گردد

به گزارش وبلاگ آموزش شبکه، مشاور رییس اسبق سازمان حفاظت محیط زیست گفت: ما به این علت که می دانیم چه بلایی بر سر انزلی آمده است و گردشگران در طبیعت ایران چه به روز آن می آورند، دوست نداریم، آشوراده اولین منطقه پناهگاه حیات وحش تبدیل به منطقه گردشگری گردد.

خطر در کمین آشوراده، ساخت هتل سبب نابودی میانکاله می گردد

به گزارش ایلنا، اسماعیل کهرم، استاد دانشگاه و مشاور رییس اسبق سازمان حفاظت محیط زیست در ارتباط با دستور رییس جمهور برای پیگیری طرح دنیاگردی جزیره آشوراده گفت: پارک های ملی، پناهگاه های حیات وحش و منطقه ها حفاظت شده آثار طبیعی ملی ما هستند و اولین پناهگاه حیات وحش ما نیز میانکاله با 68 هزار هکتار بود. آشوراده دروازه میانکاله محسوب می شود. میانکاله منطقه ای است که در آن هم قرقاول مخصوص منطقه ها جنگلی و هم دراج که مخصوص دشت های تفتیده و گرم خوزستان است پیدا می شود. عقاب دریایی، شاهی و تُرُمتای از دیگر گونه های این منطقه هستند. در فصل زمستان نیز انواع پرندگان مهاجر به این منطقه مهاجرت می نمایند و در فصل گرما به سیبری برمی شود.

او اضافه کرد: ما به جای اینکه چنین منطقه ارزشمندی را حفاظت کنیم، آن را به سایت دنیاگردی تبدیل می کنیم. متاسفانه فکر تبدیل کردن جزیره آشوراده به منطقه دنیاگردی از زمان ریاست جمهوری آقای روحانی کلید خورده و با تحریک بعضی از افراد صورت گرفته است که می خواهند در این منطقه سرمایه گذاری نمایند. من برای این افراد نامه نوشتم و گفتم اگر اینجا را سایت دنیاگردی کنید، بعد از ده سال اینجا تخریب می شود، اما اگر منطقه حفاظت شده باشد نسل ها اینجا آباد و سرسبز خواهد ماند، اما فایده ای نداشت.

او اضافه کرد: بعد ها شنیدیم حتی نهاد هایی مانند سازمان میراث فرهنگی که نفعی از تبدیل شدن این منطقه به سایت دنیاگردی می توانستند ببرند، هم گفته بودند حیف است و اینجا را منطقه دنیاگردی نکنید. فرض کنیم چند هتل در آشوراده ساختیم. این هتل ها رفت و آمد اتومبیل دارند و بعدا زباله ای که فراوری می نمایند، ازدحام و شلوغی و آلودگی هوا برای منطقه بسیار مخرب خواهد بود. کسی که شبی پنج میلیون تومان پول هتل های پنج ستاره ای که در آشوراده ساخته خواهد شد را می دهد، در هتل که نمی نشیند. به قایق سواری، شکار، تالاب نوردی، ماهی گیری و مانند آن مشغول می شود. چنین فعالیت هایی یک روز خوش دنیاگرد این منطقه ها را خواهد ساخت.

کهرم گفت: به سر انزلی چه آورده ایم؟ 2800 قایق تفریحی موتوری را در این منطقه گذاشته ایم که دنیاگرد ها را جا به جا نمایند که فوق العاده مخرب است. انزلی تنها 11 هزار هکتار است. میانکاله 68 هزار هکتار است. یعنی 2800 قایق انزلی پنج برابر خواهد شد، زیرا وسعت میانکاله نیز بیشتر است و منطقه ها آبی، خشکی و جنگلی دارد. اگر این طرح بخواهد اجرا شود تنها تخریب درانتظار میانکاله خواهد بود. فعالیت های دنیاگردی و دنیاگردی در ایران همواره با تخریب روبرو هستند. ما به این علت که می دانیم چه بلایی به سر انزلی آمده است و دنیاگردان در طبیعت ایران چه به روز آن می آورند، دوست نداریم اولین منطقه پناهگاه حیات وحش تبدیل به منطقه دنیاگردی شود.

او اضافه کرد: خارجی هایی که منطقه ها حیات وحش دیگر نقاط دنیا را دیده بودند هر منطقه ای را که در ایران مانند پارک ملی گلستان نشانشان می دادیم، می گفتند فقط میانکاله. آشوراده و میانکاله از نظر دنیای ارزش، زیبایی و تنوع دارند. می خواهیم ذخایر حیات وحش این منطقه را با چهار عدد هتل تعویض کنیم. من زمانی که مشاور ریاست وقت سازمان محیط زیست خانم ابتکار بودم هم با این تصمیم مخالفت کردم.

کهرم گفت: منطقه های مانند آشوراده برای این مناسب است که طبیعت گردان از زیبایی های این منطقه استفاده ببرند و بروند بدون اینکه اثری در اینجا از خودشان باقی بگذارند. با ساخت هتل میانکاله از بین می رود درحالی که این منطقه به طور قطع در سطح منطقه و دنیا به عنوان یک پناهگاه حیات وحش می درخشد.

منبع: فرارو

به "خطر در کمین آشوراده، ساخت هتل سبب نابودی میانکاله می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خطر در کمین آشوراده، ساخت هتل سبب نابودی میانکاله می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید