خاموشی صدای ایل

به گزارش وبلاگ آموزش شبکه، پروین بهمنی را ازسال ها قبل می شناسم، پژوهشگر فرهنگ و موسیقی قشقایی ایران، هنرمندی برخاسته از طایفه ایل عَمَلِه یکی از بزرگترین طایفه های ایل قشقایی.

خاموشی صدای ایل

البته باید بگویم بانو بهمنی علاوه بر پژوهش های بسیار و ارزشمند روی موسیقی و فرهنگ قشقایی، در شرایط امروز تنها فردی بود که نسبت به این موسیقی اشراف وآگاهی بسیار داشت و توانست این هنر زیبا را بدرستی به جامعه معرفی کند.

اما در معرفی این موسیقی اصیل باید بگویم پروین بهمنی پای ثابت همه جشنواره های موسیقی نواحی ایران بود و با علاقه بسیار و تعصبی که به هنرش داشت با حضوردرجشنواره های مختلف حتی به عنوان داور از موسیقی سرزمین خود که از بزرگ ترین ایل های ایران است حمایت کرد.

ایل قشقایی از ایل های مهاجر محسوب می شوند و نظرهای مختلفی درخصوص مبدأ مهاجرت آنها وجود دارد، بعضی ها معتقدند این ایل ازمنطقه گنجه آمده اند والبته باید بگویم این کوچ دریک زمان واحد نبوده و در طول زمان انجام شده است و نکته دیگر اینکه در کنار انواع مختلف ترک زبانان در ایران همانند ترکی ترکمنی، ترکی آذری، ترکی شمال خراسان و...، در ایل قشقایی ها هم ترک زبانان وجود دارند.موضوع دیگر این است که خود موسیقی قشقایی به انواع مختلف تقسیم می گردد مانند موسیقی چنگی ها که شامل نوازندگان کرنا، سُرنا و نَقاره هستند و دیگر موسیقی عاشیقی قشقایی که در قدیم چگور می نواختند و آخرین نوازنده این ساز، خانی به نام صمصام بود که به مرور زمان به فراموشی سپرده شد وبعد از آن عاشیق ها به نواختن کمانچه روی آوردند.

نوع دیگر موسیقی قشقایی موسیقی ساربانی نام دارد که به وسیله ساربان ها با ساز نی نواخته می شد که این نوع موسیقی هم تقریباً منسوخ شده والبته موسیقی عاشیق های قشقایی هم تا حدودی از بین رفته و آنچه که به جای مانده موسیقی چنگی ها است یعنی نوازندگان کرنا و نقاره که بشدت این نوع موسیقی متداول است اما آنچه که خانم بهمنی اجرا می کرد حاصل اشرافی بود که بر این سه نوع موسیقی داشت و نکته مهم دیگر اینکه آهنگ های زنان قشقایی مانند انواع لالایی ها، خود بخشی مستقل از موسیقی قشقایی بود و همچنان اندکی از آن به جای مانده است که مهم ترین راوی آن پروین بهمنی بود.

بانو پروین بهمنی صندلی بزرگی در موسیقی ایران دارد و نسل جوان بایستی مانند موسیقی دیگر منطقه ها کشورمان عنایتی به موسیقی گذشته سرزمین خود داشته باشند و در حفظ این موسیقی های اصیل و کهن کوشش بیشتری انجام بدهند. درآخر باید بگویم پروین بهمنی مهم ترین اجرا نماینده موسیقی قشقایی بود که از بین ما رفت و امروز یک تعداد جوان مانده اند که باید همت نمایند وراه او را ادامه بدهند.

*آهنگساز و پژوهشگر موسیقی

منبع: ایران

منبع: خبرگزاری پانا

به "خاموشی صدای ایل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خاموشی صدای ایل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید