آموزش مرحله به مرحله ساخت عروسک خیمه شب بازی

به گزارش وبلاگ آموزش شبکه، خبرنگاران | سرویس خانه داری - هنر خیمه شب بازی یک هنر بسیار قدیمی است و تاریخچه زیبایی در فرهنگ ما دارد. یکی از راه هایی که باعث می گردد این هنر را زنده نگه داریم، آشنا کردن فرزندمان با این هنر و بازی کردن با عروسک آن است. علاوه بر این، ساخت این عروسک همراه با فرزندتان باعث می گردد اوقات خوشی را با او داشته باشید. بنابراین قدم به قدم با ما همراه باشید تا یک عروسک خیمه شب بازی زیبا را تنها با خلاقیت خود و با وسایل ارزان قیمت خلق کنید!

آموزش مرحله به مرحله ساخت عروسک خیمه شب بازی

وسایل مورد احتیاج

  • دو تکه چوب
  • نخ به مقدار کافی
  • روزنامه یا کاغذ نازک به مقدار کافی (برای ساخت بدن)
  • چسب کاغذی
  • سیم نازک و منعطف به مقدار لازم
  • رنگ گواش یا رنگ های مشابه (برای رنگ آمیزی عروسک)

مراحل ساخت عروسک خیمه شب بازی

راه های زیادی برای درست کردن عروسک خیمه شب بازی وجود دارد اما این یکی از آسان ترین راه هایی است که می توانید آن را در خانه و با وسایل ارزان و قابل دسترس همراه کودک خود درست کنید.

1. تقسیم بدن عروسک

برای ساخت بدن عروسک، آن را به 12 قسمت تقسیم می کنیم :

  • دو کتف
  • دو بازو
  • یک سر
  • دو ران و…

2. ساختن قلاب برای وصل کردن قسمت های مختلف بدن

برای ساخت هر تکه، از روزنامه و چسب و سیم یاری می گیریم. ابتدا متناسب با سایز قسمتی که می خواهیم درست کنیم، سیم را با وسایلی مانند سیم چین و … تکه می کنیم و ابتدا و سرانجامی آن را به وسیله انبردست یا ابزار مشابه به سمت داخل تاب می دهیم تا شکل یک قلاب گردد. توجه داشته باشید که هر چه این قلاب ها کوچکتر و محکم تر باشد، بهتر است. این کار به ما یاری می نماید که قسمت های مختلف بدن را در سرانجامی کار به هم وصل کنیم.

3. استفاده از روزنامه

تکه ای روزنامه را با توجه به سایز سیمی که در مرحله قبل درست کردیم تا می زنیم. سیم را داخل روزنامه گذاشته و روزنامه را دور آن می پیچیم.

4. استفاده از چسب برای چسباندن روزنامه

برای محکم کردن روزنامه، چسب کاغذیمان را دور روزنامه محکم می پیچیم (بهتر است از چسب کاغذی استفاده گردد تا در سرانجام به راحتی بتوانیم آن را رنگ آمیزی کنیم). برای مثال اگر بخواهیم قسمت بازوی دست عروسکمان را درست کنیم در سرانجام باید شکلی مشابه استوانه پیدا کند. شما می توانید هنگام پیچیدن چسب کاغذی با فشار دادن، ابتدا و سرانجامی استوانه آن را شکل دهید تا بیشتر شبیه به دست انسان گردد. هنگام انجام این مرحله مراقب باشید که دو سر قلاب شکل سیم از روزنامه بیرون بزند. برای ساختن سر عروسک نیز تکه روزنامه ای را به مقداری که لازم دارید مچاله کنید و دور آن را با چسب کاغذی بپوشانید. همانطور که می دانید بچه ها قیافه های فانتزی و کاریکاتوری را بسیار دوست دارند؛ بنابراین می توانید سرعروسک را از سایر قسمت های بدن بزرگتر بسازید تا عروسک جذاب تری داشته باشید!

بیشتر بخوانید: مدل های ساخت عروسک های فندوقی

5. طراحی سر عروسک

البته که دوست ندارید عروسکتان بدون سر باشد! بنابراین نباید فراموش کنید که داخل قسمت سر عروسک نیز یک سیم مانند آنچه در توضیحات بالا گفته شد قرار دهید تا بتوانیم سر را به بدن و دسته های چوبی کنترل عروسک متصل کنیم. هنگامی که سایر قسمت های بدن عروسک را مطابق توضیحات بالا درست کردید بدن عروسکتان تقریبا کامل شده است.

نکته: اگر دوست دارید عروسکتان شانه های صاف و ثابت داشته باشد باید قطعه ای سیم را به صورت افقی از داخل قسمت بالا تنه یا سینه عروسک (نزدیک به گردن) رد نموده و ابتدا و سرانجامی سیم را داخل کتف راست و چپ عروسک فرو کنید.

6. وصل کردن قسمت های مختلف بدن عروسک

حالا وقت آن است که قسمت های مختلف بدن عروسک خیمه شب بازیمان را به هم وصل کنیم. برای اینکار تنها به مقداری نخ یا سیم نازک احتیاج داریم که بتوانیم قلاب هایی که ساخته بودیم را به هم وصل کنیم

بهتر است سیم یا نخ را کمی شل ببندیم تا حرکت آزادانه و راحتی داشته باشند.در شکل 5 نقاط اتصال را برایتان تعیین نموده ایم.

7. عروسکتان را تزئین کنید

به مرحله ای رسیدیم که تنها چیزی که لازم دارد، رنگ، خلاقیت و ذوق کودک شما است. اینجا مرحله ای است که می توانید هر شخصیت و رنگ و لعابی را برای عروسکتان خلق کنید. همچنین می توانید از وسایل دیگر مثل پارچه، ربان، چشم های عروسکی و … برای تزیین عروسکتان بهره ببرید. من در اینجا برای عروسکم از مقوا یک شمشیر ساختم چون شوالیه ام به شمشیر احتیاج داشت ????

8. ساخت دسته های چوبی

بعد از ساختن بدن و رنگ آمیزی آن، احتیاج به دسته های چوبی برای کنترل عروسکمان داریم. پس دو قطعه چوبمان را مانند شکل صلیب به هم چسبانده و نخ هایی که قرار است به عروسکمان وصل گردد را به قسمت بلند چوب و دو قسمت کناری آن می چسبانیم. همانطور که در شکل 7 مشاهده می کنید خطوط قرمز نخ های مربوط به دست ها و خط آبی نشان دهنده محل اتصال نخ مربوط به سر است.

البته این چوب سه نخی ساده ترین نوع دسته کنترل عروسک خیمه شب بازی است که به سر و دو دست عروسک وصل می گردد. (نوع حرفه ای تر آن را در شکل 8 مشاهده می کنید) همچنین می توانید از مواد حرفه ای تر مثل گل رس و خمیر مجسمه سازی بهره ببرید.

طول این نخها بستگی به خودتان و البته صحنه ای که قرار است روی آن نمایش خیمه شب بازی جذابتان را اجرا کنید دارد ! حالا عروسک شما برای یک نمایش زیبا و یک بازی پر هیجان آماده است.

سخن آخر

ساخت این عروسک می تواند نمونه ای از اندک استعداد و خلاقیت کودک باشد. حس خوب خلق یک شخصیت در کنار تجربه یک بازی جدید باعث رضایتمندی شما و کودکتان می گردد. در روزهای برفی و بارانی و یا ظهر های گرم تابستان نیز می توانید با این عروسک کودکتان را در منزل سرگرم کنید. شاید برایتان عجیب باشد اما ساختن عروسک با جوراب نیز امکان پذیر است و شما می توانید از جوراب های کهنه تان به بهترین شکل ممکن بهره ببرید. شما هم اگر تجربه ساخت عروسک خیمه شب بازی دارید و یا نوع خاصی از آن برایتان جذاب است نظرات خود را به وسیله قسمت ارسال نظر با ما و دیگر مخاطبان وبلاگ آموزش شبکه درمیان بگذارید.

منبع: setare.com

به "آموزش مرحله به مرحله ساخت عروسک خیمه شب بازی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آموزش مرحله به مرحله ساخت عروسک خیمه شب بازی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید