5 اصل موفقیت آمیز مدیریت ژاپنی

به گزارش وبلاگ آموزش شبکه، ژاپنی ها برای پیدا کردن موقعیت بهتر مدام شغل خودشان را تغییر نمی دهند. آن ها می توانند به گونه ای کار نمایند که در نهایت در هر جا که باشند رؤیاهایشان را برآورده سازند. آن ها همواره ثابت قدم بوده و هستند. این افراد معتقدند که حتی اگر به عنوان سرایدار کار می کنید، نباید از سرنوشتتان ناراضی باشید و شکایت کنید، بلکه باید در هر مرتبه ای که هستید مهارتتان را به بهترین سطح ممکن برسانید. چرا ما از ژاپنی ها درس نگیریم و سعی نکنیم روش مدیریت ژاپنی را به کار گیریم؟ این روش را علاوه بر کار، برای زندگی شخصی نیز می توان استفاده کرد. با ما همراه باشید تا اصول مدیریت ژاپنی را آنالیز کنیم.

5 اصل موفقیت آمیز مدیریت ژاپنی

بخش های اساسی مدیریت ژاپنی

اساس کایزین یا مدیریت ژاپنی شامل 5 المان کلیدی است. این المان ها در ادامه معرفی شده اند. این روش مدیریتی به نام 5S نیز شناخته می گردد.

1. منظم بودن

در مرحله اول، شما احتیاج دارید که یکجا بنشینید و خوب فکر کنید. سپس یک لیست از چیزی که می خواهید آن را بهبود دهید تهیه نمایید. به این موضوع فکر کنید که چه چیزی مانع کارآمدی بیشتر شما می گردد.

2. ترتیب

بعد از رها کردن موارد اضافی، شما می توانید فرایند کار را ساده نموده و همه چیز را به درستی مرتب کنید. خوب است که در هفته های اول دفتر خاطرات رومیزی خودتان را برای ثبت موارد لازم نگه دارید. زمان اجرای گزینه های مورد احتیاج، مدت زمانی که برای اجرا لازم دارند و اولویت بندی آن ها را می توانید در این دفتر یادداشت کنید.

3. پاکیزگی

پس از انتها هر روز، تمیز کردن میز کارتان را نباید فراموش کنید و همه چیز را سر جایش قرار دهید. پیدا کردن موارد مورد احتیاج و اسناد زمانی که همه چیز درست سر جایش قرار گرفته، ساده تر است.

بیشتر بدانید: فنگ شویی چیست و چطور می توان از آن استفاده کرد؟

4. استانداردسازی

پس از برنامه ریزی، جریان کاری که می خواهید انجام دهید را بارها در ذهنتان بسازید و خراب کنید. اگر زمانش رسیده که این سیستم را بسازید، هر روز صبح باید ساختارهای موجود را آنالیز کنید. طرح را دنبال کنید، نتیجه آن را خواهید دید.

5. نظم و انضباط

پس از این که 4 مرحله اول را که راهی برای کار جدید شما هستند به اتمام رساندید، باید به مسیری که در نظر گرفته شده پایبند باشید. عقب نشینی نکنید و به عادت های قبلی خودتان بازنگردید.

با فکر کردن درباره یک روش جدید، به احتمال زیاد به این موضوع فکر خواهید کرد که چه تغییرات دیگری می تواند سبب برای بهبود کارایی گردد. بنابراین چهار مرحله اول را مرور نموده و فرایند انجام کار را تنظیم می کنید. با این اوصاف شما مدام در حال بهبود روش های انجام کار خواهید بود.

این اصول، هم می تواند برای کار شما در نظر گرفته گردد و هم برای زندگی تان. پس از جنگ جهانی دوم، به لطف انجام این تکنیک ها بسیاری از شرکت های ژاپنی از جمله کمپانی تویوتا توانستند به سرعت خودشان را احیا نمایند و قدرت از دست رفته را مجدداً به دست بیاورند.

نکته اصلی که هنگام رعایت قوانین اساسی باید به آن توجه داشته باشید، خلاص شدن از شر موارد غیر ضروری، ساختن یک سیستم و بهبود مداوم آن است.

سخن آخر

عملکرد ژاپنی ها در انجام درست کارها و بهبود کارایی­شان در هر زمینه ای مثال زدنی است. آن ها به دنبال تغییر موقعیت خودشان درون شرکت یا تغییر شغل برای رسیدن به کارایی بالاتر به طور مداوم نیستند. طبق اصول مدیریت ژاپنی باید اصولی را برای انجام کارهایتان رعایت کنید. باید کارهایتان را طبق اولویت انجام داده و نظم داشته باشید. تمیز بودن میزان کارایی تان را افزایش می دهد و استانداردسازی طرح و نقشه ها، سبب پیدا کردن راه های بهتر برای رسیدن به کارایی بالاتر می گردد. اگر این 5 اصل را در زندگی و کارتان اجرا کنید، مانند شرکت های مطرح و بلند آوازه ژاپنی رشد خواهید کرد.

برای موفقیت در کسب و کار، پیشنهاد می کنیم مقاله های مدیریت منابع انسانی و مهارت ارتباط موثر را نیز در انگیزه مطالعه کنید. شما چه رفتارهایی را نشانه های مدیریت ضعیف می دانید و چه کارهایی را در جهت مدیریت راهبردی؟ تجربه های خود را در خصوص روش های موفقیت آمیز مدیریتی با ما و خوانندگان در میان بگذارید.

منبع: مجله انگیزه

به "5 اصل موفقیت آمیز مدیریت ژاپنی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 اصل موفقیت آمیز مدیریت ژاپنی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید