کوئینین Quinine

به گزارش وبلاگ آموزش شبکه، این دارو از زمان قدیم برای درمان مالاریا مورد استفاده قرار می گرفته است. به خاطر اینکه انگل های بیماری مالاریا در مقابل بعضی از داروهای نو ضد مالاریا، مقاوم می باشند امروزه هم از همین دارو برای درمان مالاریا استفاده می گردد. در بعضی از کشورها این دارو را برای جلوگیری از درد و گرفتگی عضلات پاها در شب بکار می برند.

کوئینین Quinine

کوئینین Quinine

شناسنامه مختصر دارو

نام های تجارتی : ندارد

دسته دارویی : داروی ضد مالاریا و داروی آرام بخش عضلات

میزان خطر مصرف بیش از دوز مجاز دارو : نسبتاً زیاد

میزان وابستگی و اعتیاد به دارو : کم

احتیاج به نسخه پزشک : بلی

قابل استفاده برای عموم : خیر

موارد استعمال دارو

این دارو از زمان قدیم برای درمان مالاریا مورد استفاده قرار می گرفته است. به خاطر اینکه انگل های بیماری مالاریا در مقابل بعضی از داروهای تازه ضد مالاریا، مقاوم می باشند امروزه هم از همین دارو برای درمان مالاریا استفاده می شود. در بعضی از کشورها این دارو را برای جلوگیری از درد و گرفتگی عضلات پاها در شب بکار می برند.

اشکال دارو : قرص، تزریقی

زمان مصرف دارو : درمان مالاریا (هر 8 ساعت یکبار)، گرفتگی عضلات (یکبار در روز هنگام خواب)

میزان دوز مجاز مصرفی دارو : درمان مالاریا (8 /1 گرم در روز)، گرفتگی عضلات (200 تا 300 میلی گرم در روز)

چگونگی تأثیر دارو: اثرات این دارو در درمان مالاریا ظرف 1 تا 2 روز و درمان گرفتگی عضلات، ظرف 4 هفته پس از آغاز درمان با دارو ظاهر می شوند. در ضمنًً این اثرات مدت 24 ساعت پس از قطع مصرف هر دوز دارو در بدن دوام خواهند داشت.

طریقه نگهداری دارو: این دارو باید در محفظه سربسته و در جای خشک و خنک دور از دسترس بچه ها نگهداری شود. در ضمنًً از تابش نور محافظت شود.

چگونگی قطع مصرف دارو : اگر از این دارو برای درمان مالاریا، استفاده می شود دوره درمان با دارو را کامل کنید زیرا ممکن است منشأ عفونت هنوز فعال باشد. قطع درمان با دارو سبب عود مجدد علائم بیماری شود. اما اگر برای درمان گرفتگی عضلات به کار می رود می توان به محض برطرف احتیاج بدون هیچ مسئله ای مصرف دارو را قطع نمود. بعلاوه اگر پس از مصرف دارو دچار ظاهر شدن جوش، کاهش شنوایی و اختلال در بینایی گشتید سریعاً مصرف دارو را قطع نموده و با پزشک مشورت نمایید.

عوارض جانبی مصرف دارو :

از عوارض معمول مصرف این دارو برای درمان مالاریا می توان به سردرد، سرگیجه، اختلال در بینایی، صدای زنگ در گوش ها اشاره کرد. بعلاوه ممکن است تهوع و اسهال هم حادث شوند.

نکات احتیاطی مهم در مصرف دارو : اگر به امراض و بیماری های زیر مبتلا می باشید حتماً قبل از مصرف این دارو پزشک معالج خود را در جریان قرار دهید:

* اگر به دردهای مزمن کلیوی و کبدی دچار می باشید و یا صدای زنگ در گوشهایتان وجود دارد.

* اگر بیماری عصب های چشم دارید و یا دچار نارسایی قلبی می باشید.

* اگر داروهای دیگری را مصرف می نمایید.

مصرف دارو برای زنان حامله : مجاز نمی باشد. زیرا ممکن است موجب نقص در رشد نوزاد شود.

مصرف دارو برای زنان شیرده : چون دارو در شیر مادر ترشح می شود و ممکن است روی بچه تأثیر بگذارد لذا بهتر است با پزشک مشورت شود.

مصرف دارو برای بچه ها و اطفال : کاهش دوز مصرفی مجاز دارو برای این گروه سنی ضروری می باشد.

مصرف دارو برای افراد بالای 60 سال : اشکالی ندارد.

مصرف در افراد بالای 60 سال : چون این دارو می تواند موجب سرگیجه و اختلال در بینایی شود لذا کلیه رانندگان و افرادی که به کارهای مخاطره آمیز اشتغال دارند هنگام مصرف این دارو باید از فعالیت های خود دست بکشند.

منبع: چنگیزان، فاضل، (1388) راهنمای کامل داروشناسی عمومی (داروهای موجود در ایران)، قم، نیلوفرانه، چاپ دوم.

منبع: راسخون

به "کوئینین Quinine" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کوئینین Quinine"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید