غار مزداوند خراسان رضوی بیشتر از غار علیصدر ظرفیت توسعه دارد

به گزارش وبلاگ آموزش شبکه، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی گفت: بهره گیری از جاذبه کم نظیر غار مزداوند در شمال استان برای توسعه اشتغال و اقتصاد مورد غفلت واقع شده است در حالی که ظرفیت بیشتری نسبت به غار علیصدر در همدان برای جذب جهانگرد و توسعه اطراف آن دارد.

غار مزداوند خراسان رضوی بیشتر از غار علیصدر ظرفیت توسعه دارد

ایرنا: سید کمال الدین میرجعفریان روز پنجشنبه در نشست کارگروه امور زیربنایی استانداری خراسان رضوی اضافه نمود: از جاذبه کم نظیر غار مزداوند در شمال این استان که یکی از منحصر به فردترین غارهای کشور است به نفع توسعه شهر مزداوند و اشتغالزایی و آورده اقتصادی برای استان بهره گرفته نشده است.

وی اضافه نمود: صرف اینکه جاذبه توریستی غار مزداوند توسط اداره کل میراث فرهنگی ثبت گردد کافی نیست و هیچ عایدی برای مردم ساکن اطراف آن ندارد و واقعا در حق ساکنان اطراف این غار جفا شده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی گفت: غار افقی مزداوند که یک کیلومتر طول دارد در صورتی که مورد توجه قرار می گرفت و سرمایه گذاری لازم برای بهره گیری از این جاذبه توریستی می شد، چهره آن منطقه به ویژه شهر مزداوند را متحول می کرد و فرصتی برای گشت و گذار مردمی که از اقصی نقاط جهان برای زیارت بارگاه منور رضوی می آیند فراهم می شد و ارزش اضافه نموده زیادی برای استان داشت.

میرجعفریان با تاکید بر تهیه طرح سرمایه گذاری توریستی برای غار مزداوند اضافه نمود: غار علیصدر در همدان هم برای روستای کنار خود و هم برای استان همدان ثروت آفرینی و اشتغالزایی فراوانی داشته است و غار مزداوند که شرایط بهتری برای جذب توریست دارد در صورت توسعه و سرمایه گذاری برای آن می توانست برای شهر کمتر توسعه یافته ای مانند مزداوند منبع درآمد اقتصادی پایداری باشد.

در نشست امروز کارگروه امور زیربنایی خراسان رضوی طرح هادی مزداوند از سوی مشاور طرح ارایه و به تصویب رسید که ویژگیهای اصلی طرح پیشنهادی شامل استفاده از اراضی بایر توسعه برای سکونت و خدمات، امکان احداث خدمات پشتیبان توریستی برای تقویت نقش خدماتی و توریستی شهر، حفظ نقش محور اصلی به عنوان راسته و مرکز فعالیتهای شهری، مسیریابی و اتصال محورهای شریانی و محلی و تقویت آنها در مواقع بحران و تعریف مرکز ناحیه در شمال و تعریف سه مرکز محله است.

شهر مزداوند در بخش مرزداران شهرستان سرخس استان خراسان رضوی و در جنوب غربی این شهرستان و در فاصله 118 کیلومتری شرق مشهد قرار گرفته است.

جمعیت شهر مزداوند براساس سرشماری سال 1395 هزار و 241 نفر و نرخ رشد جمعیت آن 83 درصد است که این تعداد در افق سال 1410 طرح هادی مزداوند باید به هزار و 670 نفر برسد.

مساحت شهر مزداوند 408 هزار و 357 مترمربع است که از این میزان 98 هزار و 677 مترمربع آن مسکونی و باقی آن کاربریهای دیگری دارد اما 64 هزار و 330 مترمربع آن بایر است.

براساس آخرین آمار میزان توریست شهر مزداوند در سال 1398 تعداد 26 هزار و 610 نفر بوده است که این تعداد در افق 1410 و پس از اجرای کامل طرح هادی شهر مزداوند باید به 71 هزار و 730 نفر برسد.

در این نشست طرح توسعه و عمران (جامع) شهر تربت جام نیز از سوی مشاور ارایه و کلیات آن در بحث نرخ رشد جمعیتی و سرانه هایش به تصویب اولیه رسید اما در مورد پاره ای دیگر از موارد آن به اعضای کارگروه مهلت 2 هفته ای داده شد تا موضوعات را آنالیز و برای تصویب نهایی به نشست بعدی کارگروه بیاورند.

منبع: توریسم آنلاین

به "غار مزداوند خراسان رضوی بیشتر از غار علیصدر ظرفیت توسعه دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غار مزداوند خراسان رضوی بیشتر از غار علیصدر ظرفیت توسعه دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید