اوپو 5G CPE T1a: مودم روتر 5G کاملی برای مصارف خانگی

به گزارش وبلاگ آموزش شبکه، شرکت اوپو فقط سازنده اسمارت فون و گجت هایی مانند ساعت هوشمند نیست و مانند سایر شرکت های چینی بازار فناوری، چندین مدل مودم روتر سیم کارتی روانه بازار نموده است.

اوپو 5G CPE T1a: مودم روتر 5G کاملی برای مصارف خانگی

در سایت ها و رسانه ها بیشتر مودم OPPO 5G CPE T1 معروف است که در سال 2020 معرفی و عرضه شد ولی اخیرا اوپو یک مودم 5G دیگر به نام 5G CPE T1a معرفی نموده است که برای کار در خانه و اتصال دستگاه های وای فای خانگی به اینترنت پرسرعت فایوجی مناسب است.

معرفی مودم اوپو 5G CPE T1a

مودم 5G CPE T1a یک مودم روتر رومیزی پرسرعت با وای فای 6 و امکاناتی است که قابل توجه هستند. این مودم از پردازنده مرکزی کوالکام اسنپدراگون X55 استفاده می نماید که یکی از برترین پردازنده های مودم فایوجی محسوب می گردد. مودم X55 روی اسمارت فون های پرچم دار سال 2021 عرضه شد ولی برای یک مودم فایوجی، به مقدار کافی قدرتمند و به روز است. همان طور که می دانیم هسته مرکزی این پردازنده شامل ARM Cortex-A7 با سرعت 1.5 گیگاهرتز است.

مودم اوپو 5G CPE T1a از شبکه های فایوجی فرکانس زیر 6 گیگاهرتز پشتیبانی می نماید؛ اگرچه خود مودم X55 از امواج میلی متری نیز پشتیبانی خواهد نمود.

روی شبکه های فایوجی NSA یا غیراستاندارد سرعت دانلود حداکثر 4.1 گیگابیت بر ثانیه و آپلود 660 مگابیت است و روی شبکه های فایوجی SA سرعت حداکثر به 2.1 گیگابیت بر ثانیه برای دانلود و 900 مگابیت بر ثانیه برای آپلود می رسد.

در شبکه های 4G LTE سرعت این مودم به طور اسمی 2 گیگابیت برای دانلود و 210 مگابیت برای آپلود است.

از نظر باندهای فرکانسی، شرایط زیر را در مودم اوپو 5G CPE T1a شاهد هستیم:

5G: n1/ n41/ n78/ n79

FDD-LTE: B1/3/5/8/28

TDD-LTE: B34/38/39/40/41

همان طور که مشاهده می گردد؛ همچون مودم هایی مانند یا یا حتی مودم از باندهای رادیویی زیادی پشتیبانی نمی نماید ولی غالب باندهای رادیویی در ایران را پوشش می دهد. از جمله باید به باندهای 40 و 42 اشاره نمود که روی سرویس TDD هستند و با پشتیبانی از آن ها، امکان اتصال به اینترنت TDLTE را می دهد.

وای فای و درگاه های ارتباطی مودم اوپو 5G CPE T1a

همچون سایر مودم روترهای CPE فایوجی، از استاندارد 802.11ax یا وای فای 6 برای ارتباطات بی سیم و اشتراک گذاری اینترنت با دستگاه های دیگر استفاده می نماید که یک مزیت بزرگ برای این مودم محسوب می گردد.

در هر دو باند رادیویی 2.4 گیگاهرتز و 5 گیگاهرتز دارای MIMO 2×2 است و طبیعی است که از وای فای 5 و سایر نسل های وای فای قدیمی تر نیز پشتیبانی کند. درباره سرعت هر باند رادیویی، اطلاعات تعیین و دقیقی پیدا نکردیم ولی عمدتا مودم ها از وای فای رده های AX1300 یا AX1500 سود برده و سرعت وای فای باند 5 گیگاهرتز نزدیک به 1200 مگابیت است.

از نظر درگاه های ارتباطی به یک اسلات سیم کارت نانو، دو درگاه شبکه اترنت گیگابیت، یک سوکت آداپتور برق، کلیدهای پاور و WPS و ریست و چراغ های LED شبکه های 5G و 4G و وای فای و پاور مجهز است. یکی از درگاه های شبکه LAN می تواند به عنوان WAN نیز استفاده گردد. آنتن های موبایل و وای فای این مودم کاملا داخلی هستند و در اطراف سر بالای آن نصب شدند.

یکی از معایب این مودم رومیزی می تواند عدم داشتن سوکت نصب آنتن خارجی باشد. در بسیاری از مواقع، به ویژه در ایران، کاربران از آنتن دهی مودم یا شبکه های موبایل راضی نبوده و دوست دارند با نصب آنتن خارجی روی مودم رومیزی، کیفیت دریافت سیگنال های موبایل را افزایش دهند.

نرم افزار و فناوری های اختصاصی مودم اوپو 5G CPE T1a

اوپو مدعی است از فناوری اختصاصی به نام O-Reserve استفاده نموده است که از میان 8 آنتن موبایل نصب شده روی مودم، به طور اتوماتیک 4 آنتن پر قدرت تر و با سیگنال دهی بالاتر انتخاب و ارتباطات روی آن ها برقرار می گردد. اوپو می گوید قدرت هر آنتن به صورت تئوری 6.7 دسی بل است:

اوپو می گوید در مودم 5G CPE T1a از یک هیت سینک خاصی نیز استفاده نموده است تا همواره مودم خنک بماند و بتواند بالاترین کارایی را بدهد.

برای نصب و راه اندازی و تنظیمات این مودم می توانید از اپلیکیشن موبایل اوپو روی اندروید یا iOS بهره ببرید و البته به وسیله پنل تحت وب نیز به قابلیت های نرم افزاری آن دسترسی دارید. اوپو می گوید از هر کجا می توانید وارد مودم شده و تنظیمات مورد احتیاج خود را اعمال کنید.

پنل کاربری مودم تمیز و سرراست است. می توانید به راحتی تنظیمات مربوط به هر فرکانس رادیویی وای فای را انجام دهید یا مود شبکه را تعویض نموده و یک باند رادیویی انتخاب کنید. قابلیت هایی مانند تعریف شبکه میهمان و کنترل پنل را در دسترس دارید ولی فکر نمی کنیم به توانایی و قدرت پنل های مودم های هواوی باشد.

مودم اوپو برای مصارف خانگی کامل است

ظاهر این مودم مربعی استوانه ای و سفید رنگ است. چراغ های LED در پنل جلویی و درگاه ها و کلیدها در پنل پشتی هستند. از نظر ظاهری، شباهت زیادی به مودم های 5G هواوی دارد و از 810 گرم وزن و ابعاد نسبتا بزرگ 92 در 92 در 180 میلی متر سود می برد. جالب است بدانید همراه با این مودم یک شارژر 24 واتی عرضه شده است که برای مودم های رومیزی که شارژر نسبتا سریع است اما مصرف برق آن همان 12 وات است.

مودم اوپو 5G CPE T1a تعیینات یک مودم فایوجی برای مصارف خانگی را دارا است؛ اگرچه از نظر طراحی و قابلیت ها و امکانات می توانست مودم بهتر و قوی تری باشد ولی با همین مودم و دسترسی به یک اینترنت 5G پرسرعت، می توان برترین وای فای را در خانه داشت و هر کاری از استریم بازی گرفته تا استریم ویدئو و صوت یا وب گردی و تماس تصویری و ویدئو کنفرانس انجام داد. به ویژه اینکه وای فای 6 برای اتصال همزمان چندین دستگاه به مودم به وسیله وای فای، بهینه سازی شده است و کاملا برای مصارف خانگی پاسخگو خواهد بود.

قیمت این مودم در بازارهای مختلف فرق دارد ولی غالبا با قیمت 360 دلار به فروش می رسد.

مزایا:

1- وای فای 6 و سرعت خوب وای فای روی باند 5 گیگاهرتز

2- پردازنده مرکزی کوالکام اسنپدراگون X55

3- فناوری اختصاصی انتخاب آنتن خارجی با سیگنال بهتر

4- هیت سینک اختصاصی

معایب:

طراحی ساده و تکراری

نداشتن درگاه USB

نداشتن سوکت نصب آنتن خارجی

منبع: شبکه چی

به "اوپو 5G CPE T1a: مودم روتر 5G کاملی برای مصارف خانگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اوپو 5G CPE T1a: مودم روتر 5G کاملی برای مصارف خانگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید