ابزار جدید علت لخته شدن خون را تشخیص می دهند

به گزارش وبلاگ آموزش شبکه، دانشمندان ژاپنی با یاری فناوری های بسیار پیشرفته ابزاری ابداع نموده اند که انواع لخته شدن خون در بدن و علت آن را تشخیص می دهد و با این کار، فرایند درمان بیماری را بسیار تسریع می نماید.

ابزار جدید علت لخته شدن خون را تشخیص می دهند

به گزارش خبرنگار فناوری وبلاگ آموزش شبکه، دانشمندان ژاپنی با یاری فناوری های بسیار پیشرفته ابزاری ابداع نموده اند که انواع لخته شدن خون در بدن و علت آن را تشخیص می دهد و با این کار، فرایند درمان بیماری را بسیار تسریع می نماید. این ابزار به پزشکان یاری می نماید تا دریابند چه عاملی باعث ایجاد لخته خون در بدن شده و در نتیجه به انتخاب سریع درمان یاری می نماید. به عنوان مثال، می تواند تشخیص دهد که علت لخته شدن خون، سکته قلبی یا مغزی است و پزشک با تجویز آنی آسپرین مشکل بیمار را سریع حل نماید.

لخته شدن خون زمانی اتفاق می افتد که سلول های خونی ریز چسبنده به نام پلاکت ها در یک جا جمع شوند. این امر می تواند به قطع خونریزی بعد از برش بدن یاری کند، اما اگر این لخته رگ خونی را مسدود کند، موجب بروز سکته قلبی یا مغزی می گردد.

به گفته محققان، لخته شدن خون توسط مولکول های مختلف ایجاد می گردد و متاسفانه همه آن ها خیلی به هم شبیه هستند. علاوه بر این، تقریبا غیرممکن است که بتوان حتی با ابزار های موجود میکروسکوپی نیز این مولکول ها را از هم جدا کرد.

محققان برای ابداع این روش، از افراد سالم نمونه های خون گرفتند و آن ها را در معرض عوامل مختلف لخته شدن قرار دادند و با استفاده از تکنیکی به نام فلوسیتومتری تصویربرداری با توان بالا، هزاران تصویر از انواع مختلف لخته ها ثبت کردند.

سیتومتری یا یاخته سنجی به معنای سنجش و آنالیز اجزای مختلف سلولی در یک نمونه است. دستگاه فلوسیتومتری اجزای متعدد سلولی را مشخص می نماید و به صورت هم زمان آن ها را مورد شمارش قرار می دهد. ویژگی هایی که توسط این دستگاه قابل اندازه گیری هستند عبارتند از اندازه سلول پیچیدگی سیتوپلاسمی محتوای DNA و RNA سلول و طیف گسترده ای از پروتئین های داخل سلولی ویا متصل به غشا.

سپس از نوعی فناوری یادگیری ماشینی به نام شبکه عصبی پیچشی یا همگشتی برای آموزش یک کامپیوتر استفاده کردند تا بتواند تفاوت های جزئی در شکل انواع مختلف لخته های ناشی از مولکول های مختلف را شناسایی کند. آن ها این ابزار را برای 25 هزار تصویر لخته ای که کامپیوتر قبلا ندیده بود، آزمایش کردند و دریافتند که کامپیوتر قادر است بیشتر انواع لخته ها را در تصاویر تشخیص دهد.

بعد از آن، از چهار فرد سالم نمونه خون گرفتند و آن ها را در معرض عوامل مختلف لخته شدن قرار دادند و نشان دادند که این سیستم با نام iPac به راحتی می تواند انواع مختلف را از هم جدا کند.

محققان می گویند: با انجام آزمایش های مختلف نشان دادیم که iPac ابزار بسیار قدرتمندی برای مطالعه مکانیسم اساسی ایجاد لخته است و با توجه به گزارش های اخیر مبنی بر اینکه کووید 19 نیز موجب لخته شدن خون می گردد، می توانیم از این فناوری برای درک بهتر مکانیسم این ویروس که هنوز هم ناشناخته است، استفاده کنیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "ابزار جدید علت لخته شدن خون را تشخیص می دهند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ابزار جدید علت لخته شدن خون را تشخیص می دهند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید